05 August 2011

Ramadhan hari ke-5


1 Doa Harian Ramadhan 5:
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنَ الْقَانِتِيْنَ وَ اجْعَلْنِيْ فِيْهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِيْنَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

"Ya Allah, tempatkanlah aku di kalangan orang yang sentiasa momohon keampunan. Jadikanlah aku hamba-MU yang soleh serta jadikanlah aku di kalangan auliya..."

2 Hikmah Ramadhan 5:
"Menguatkan semangat untuk menjalankan latihan dengan sempurna, agar kita memperolehi kesan-kesan yang diharapkan daripada berpuasa itu. Bulan puasa itu adalah bulan latihan jihad, memerangi hawa nafsu serta tamak..."

3 Kesilapan Berpuasa 5:
Menghabiskan masa dengan tidur, menonton TV, video dan VCD

"Ramai di antara umat Islam yang banyak menghabiskan masa dengan melakukan aktiviti seperti yang telah tersebut. Mereka lebih suka menghabiskan masa ke atas perkara yang tidak mendatangkan apa-apa manfaat kepada diri mereka dari segi agama khususnya - tiada pahala diperolehi malahan kadangkala mendatangkan dosa sekiranya terjebak ke dalam perbuatan yang bertentangan di sisi agama..."

4 Hadis & Al-Quran 5:
Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang wanita mendirikan solat yang lima, berpuasa pada bulan Ramadhan, memelihara malunya dan mentaati suaminya, maka dia masuk syurga dari pintu-pintu syurga manapun yang dikehendakinya.”(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

5 Diet Ramadhan 5:
"Tembikai mencuci pundi-pundi dan dalam bahagian dalam perut, membaiki cecair tulang serta mengelokkan penglihatan. Rasulullah SAW pernah makan tembikai dengan kurma yang baru dipetik."

6 Mutiara Kata 5:
"Jadikan Ramadhan sebagai universiti IBADAH, tutorial IMAN, assignment TAQWA, dan amali ISLAMI...Yuran universiti? Tak banyak cuma ZAKAT FITRAH...Moga kita mendapat ijazah KEREDHAAN-NYA..."



Sumber dari www.mohdzulhelmi.com (Kapt Ir Dr) dan www.solihinzubir.com


No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..