06 September 2014

Tip Kawal Masalah Kolesterol..


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Huhuhu sejak akhir-akhir nih banyak update blog personal berbanding blog pelbagai info nih.. Banyak info yang dikumpul hilang begitu saja bila tab diformat balik.. Jadinya kehilangan idea untuk berceloteh disini..

Okeylah dari membiarkan blog nih bertambah sunyi sepi meh nak berkongsi skit info berkaitan kesihatan..




Jika masalah kolesterol anda berpunca dari keturunan.. Makanya langkah-langkah yang disarankan ini tidak terjamin dalam menurunkan masalah kolesterol..

Lagi satu kolesterol ini tidak hanya menyerang orang yang agak berisi.. Orang yang kurus kering pun boleh mengalaminya.. Ujian terhadap kolesterol dalam badan dapat menentukan tahap kolesterol dalam badan..




Sumber dikredit dari fb Kevin Zahri..




19 August 2014

Tahukah Anda #1


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Hari nih nak berkongsi sedikit info ya.. Meh jengah kat bawah nih..



Kredit dari fb karangkraf

18 August 2014

Obesiti di Malaysia


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Selamat hari Isnin..Dah lama tak berkongsi info-info di sini ya..

Hari nih nak berkongsi perihal obesiti.. Huhuhu takut plak tengok nih..


 kredit foto obesiti


kredit foto fb Kevin Zahri



Jadi dengan adanya perangkaan ini dapat lah warga Malaysia yang hampir atau telah mencecah kategori obes ini agar menukar gaya hidup yang lebih sihat..





12 August 2014

Virus Ebola


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Sejak akhir-akhir ni kita digemparkan dengan virus terkini iaitu Virus Ebola..

Dengar tentang penyakit ni pun dah buatkan diri kita takut.. Yelah ianya mudah merebak sehingga boleh menyebabkan kematian.. Jadi memang tak boleh nak pandang remeh la virus ni..


Klik pada gambar untuk tumbesarannya..


Sumber dari fb kementerian kesihatan malaysia

11 August 2014

Tip Diet : Makan Sarapan Pagi Secepat Mungkin


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Selamat bertugas kembali bagi yang bekerja.. Yelah dah cuti dua hari kan dihujung minggu..

Ada sesiapa yang nak diet selepas raya? Mesti ada kan? Mana taknya, asyik berkunjung ke rumah sanak saudara beraya dan memenuhi majlis rumah terbuka sini sana.. Mungkin ada yang berasakan ada peningkatan berat badan.. Rasa nak kurangkan dengan berdiet, tapi tak tahu caranya..

Meh saya berkongsi hasil pembacaan di fb milik Kevin Zahri.. Mungkin berguna buat korang..



Okeylah selamat berdiet ya.. Harap-harap ianya berguna ya..


02 August 2014

Ubat Penyakit Dengki

Assalamualaikum semua.. Lama betul tak menjengah kat sini ye.. Dah mula nak berhabuk blog nih..

Sesapa kat sini ada penyakit dengki? Mesti tak ngaku kan.. Atau mungkin ada kawan2 yang terdekat yang ada sifat nih..

Di sini saya ada ubat bagi penyakit nih.. Meh kita jengah skit.. Mungkin info nih berguna untuk kengkawan di luar sana..




Semoga info nih membawa manfaat buat kita semua..




Sumber kredit dari fb..

17 July 2014

Kelebihan Buah Kurma

Assalamualaikum semua.. Memandangkan kita masih berada di dalam bulan Ramadhan.. Saya nak berkongsi mengenai kelebihan buah kurma.. Bukan apa kita time bulan puasa jer nak cari buah kurma..

Tapi di luar bulan yang mulia ni, nak makan buah kurma pun jarang-jarang kan.. Kena plak time tuh kedai-kedai pun tak berapa atau tak de langsung jual buah kurma sepertimana sekarang.. Sekarang ni pegi kedai mana pun ada jual kan..

Okey lah bebel banyak plak kan.. Meh kita jengah kelebihan yang ada pada buah kurma.. Walaupun saiznya kecil, tapi banyak khasiatnya..




Macam mana, berbuka nanti jangan lupa makan buah kurma ye.. Sedap dan berkhasiat gitu..




Sumber kredit dari fb Kevin Zahri

16 July 2014

Amalan di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum semua.. Dah 18 hari kita menjalani ibadah puasa.. Macam mana dengan anda, masih dengan amalan biasa atau makin bertambah-tambah amalan di bulan yang mulia ini?

Kita akan menginjak ke 1/3 bulan yang terakhir.. Bersediakah kita untuk merebut ganjaran malam Lailatul Qadar? Jika belum, jom mulai malam ini kita perbanyakkan lagi amalan kita..


Amalan yang baik di bulan Ramadhan ini

Amalan 10 hari terakhir bulan Ramadhan





Gambar kredit dari fb Dr Asmadi dan fb Persatuan IKRAM Malaysia..

Tip Kurangkan Gemuk Air

Assalamualaikum semua.. Kembali lagi dengan info yang berguna.. Hari ini nak berkongsi berkaitan gemuk.. Adakah anda gemuk? Gemuk kategori manakah anda? Hai gemuk pun ada kategori jugak ye.. Jika anda gemuk air saya ada tips bagi mengurangkan gemuk air nih..

Meh jengah skit, mana nak tau info nih boleh membantu anda..






Sumber kredit dari fb Kevin Zahri


11 July 2014

Kekal Sihat Dan Cergas Di Bulan Puasa

Assalamualaikum semua.. Dah lebih 1/3 bulan kita berpuasa.. Anda bagaimana? Adakah masih bertenaga untuk menghabiskan puasa lagi 2/3 bulan? Atau semakin hari semakin lemau dibuatnya..

Okeylah, meh kita baca sedikit info yang boleh menambahkan kecergasan anda malah kekal sihat di bulan yang mulia ini..



Apa yang sering terjadi apabila tiba waktu berbuka atau bersahur, kebiasaannya kita akan membeli atau memasak sendiri makanan yang diingini tanpa memikirkan nilai dan khasiat makanan yang diambil. Sebenarnya, kualiti pemakanan perlu dititik beratkan untuk memastikan tubuh kita kembali menerima tenaga yang telah digunakan sepanjang hari. Amalkan pemakanan seimbang untuk memastikan semua sumber yang diperlukan oleh tubuh seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin, mineral dan air diambil dalam jumlah yang sesuai dan mencukupi sepanjang menjalani ibadah berpuasa.

1 Mulakan berbuka dengan kurma. Ia kaya dengan karbohidrat ringkas dan akan terus diserap oleh badan untuk membekalkan tenaga kepada tubuh yang seharian berpuasa. Kurma mempunyai 3.9% serat, 2.5% protein terutama triptofan yang dikatakan boleh menenangkan perasaan, 2.1% zat seperti zat besi, kalsium, vitamin A, vitamin B1, B2, B6 dan B12. Ia adalah makanan rendah lemak dan tinggi serat, baik untuk kesihatan

2 Pulihkan kembali tenaga saat berbuka dengan menikmati hidangan berasaskan karbohidrat yang terdapat dalam makanan manis. Makanan yang mengandungi gula akan dapat mengembalikan secara segera tenaga yang hilang. Sebaiknya segerakan waktu berbuka bila tiba masanya dan jangan di tangguh-tangguh.

3 Kurangkan pengambilan lemak terutama lemak tepu seperti sumber-sumber lemak daripada binatang seperti mentega dan keju kerana lemak jenis ini juga mengandungi aras kolesterol yang tinggi. Semasa menggoreng dan menumis juga anda perlu meminimumkan kuantiti minyak supaya makanan lebih sihat.

4 Lebihkan pengambilan air. Ketika berbuka puasa, disarankan minum jus buah-buahan (tanpa gula) dan elakkanlah daripada minuman yang manis seperti minuman kordial dan minuman berperisa. Minuman yang berkafein seperti kopi tulen juga tidak digalakkan.

5 Kurangkan pengambilan makanan yang masin terutama ketika bersahur. Dikatakan makanan yang masin seperi ikan masin atau pun telur asin jika dimakan ketika sahur boleh menyebabkan anda berasa terlalu dahaga di waktu siang harinya.

6 Kurangkan mengambil makanan yang bergoreng atau berlemak. Makanan jenis ini boleh menyebabkan ketidak hadaman, seterusnya mengalami pedih hulu hati.

7 Usahakan untuk mencegah dehidrasi tubuh dengan banyak minum air putih pada malam hari kerana anda memerlukan tenaga yang banyak pada waktu siang.




Sumber dan gambar kredit dari impiana 

10 July 2014

3 Sebab "Mudah" Kurang Berat Dalam Bulan Puasa?

Assalamualaikum semua.. Alhamdulillah kita telah pun memasuki hari ke-12 berpuasa.. Cepatkan masa berlalu.. Dah 1/3 bulan Ramadhan telah pun kita lalui dengan baik..

Okey, pastinya ada dikalangan kita telah berjaya menurunkan beberapa kilo selama kita berpuasa ni.. Sapa yang dah berjaya menurunkan berat badan di bulan Ramadhan ni, angkat tangan.. Hehehe..




Rupanya ada juga penurunan berat badan nih hanyalah ketika bulan Ramadhan jer.. Bila masuk jer bulan Syawal, ada yang berat badan kembali ke berat asal sebelum berpuasa dan ada yang bertambah-tambah berat badannya.. 

Mana taknya, ada telan macam-macam hidangan yang enak di hari raya.. Raya kan kita masing-masing akan berkunjung ke rumah sanak saudara dan juga memenuhi undangan rumah terbuka..

Meh kita jengah skit kenapa perkara sebegini berlaku..

1 Defisit Kalori
Jumlah pengambilan kalori bulan puasa tidak cukup untuk memenuhi keperluan tenaga badan @ DCR. Jadi badan terpaksa bakar simpanan lemak badan.. 

2 Kurang Stress
Dengan pelbagai ibadat bulan Ramadhan, badan kurang stress. Ini stabilkan hormon kortisol badan dan kurangkan penyimpanan lemak badan.

3 Gemuk Air
Ini penyumbang paling utama! Ketiadaan glukos dari sahur sehingga maghrib selama sebulan stabilkan hormon insulin badan. Ini memaksa badan untuk "flush" air. Ini konsep popular most "low carb" diets.


Jadi anda rasa bagaimana? 




Sumber dari fb Kevin Zahri..



09 July 2014

Demam Denggi

Assalamualaikum semua.. Sekarang nih banyak betul kes demam denggi.. Banyak juga kematian dicatatkan.. Naik gerun plak dengar statement macam nih..

Hinggakan dicadangkan buat semburan ke atas semua bas ekspress untuk elakkan 'nyamuk aedes tumpang' sama ke destinasi yang lain..

Di sini ada info yang boleh kita perhatikan sekiranya ada tanda-tanda demam denggi pada diri kita atau ahli keluarga kita..



Oleh itu, bagi sesiapa yang mempunyai gejala yang dinyatakan, sila ke klinik kesihatan atau hospital yang berhampiran..




Sumber dari facebook


08 July 2014

Kurma



1 Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?
2 Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

3 Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

4 Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sihat daripada kaviar?

5 Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

6 Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

7 Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

8 Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

9 Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

10 Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?





Wallahualam








Sumber dari facebook



05 July 2014

Zikir Ramadhan

Assalamualaikum semua.. Memandangkan kita sekarang beradadi dalam bulan Ramadhan, apa kata kita memperbanyakkan amalan kita..

Di sini saya akan sertakan zikir Ramadhan yang boleh kita amalkan di sepanjang bulan yang mulia ini..






Semoga dengan perkongsian ini dapat menambahkan amalan kita pada tahun ini.. Amin..

04 July 2014

8 Tip Diet Mudah Untuk Sahur

Assalamualaikum semua.. Memandangkan sekarang bulan Ramadhan, mungkin ada yang berhajat ingin berdiet..

Tahukah anda bahawa cara diet anda berkesan atau tidak? Di sini saya ada beberapa tips yang boleh anda amalkan untuk menjayakan diet anda..





Sumber kredit dari Kevin Zahri..

02 July 2014

Cuka : Hapus Bakteria di Rumah

Assalamualaikum semua.. Jom baca info lagi yang mana mampu menjimatkan wang kita.. Malah boleh lakukan sendiri di rumah..




Pengunaan cuka bukan sahaja dalam di dalam makanan, malah ia merupakan agen pencuci yang sangat baik. Cuka mampu menghapuskan bakteria dan kuman yang berada dalam kediaman anda terutamanya zon tertentu seperti ruang dapur dan bilik air.


Cuka dapat menghapuskan 99 peratus bakteria dan turut berfungsi sebagai antibiotik yang nyah kuman. Isikan botol penyembur dengan air dan lima peratus cuka, seterusnya gunakan sebagai agen nyah kuman. Semburkan di sudut dapur, papan pemotong, bilik air dan sebagainya. Biarkan semburan tadi tanpa dibilas agar kehadiran bakteria dan kuman boleh di hapuskan.

Tak sangka kan cuka nih banyak kegunaannya.. bukan saja digunakan untuk memasak, malah untuk kegunaan harian.. Jom kita cuba..





Sumber dan gambar kredit dari impiana




25 June 2014

Petua Mengatasi Sinki Tersumbat

Assalamualaikum semua.. Nak berkongsi perihal petua lagi.. Kali ni sinki plak.. Bagi sesiapa yang kerap memasak pastinya kerap mengalami masalah sinki tersumbat.. Adakah korang tahu cara mudah untuk mengatasi masalah ini? Meh kat sini saya sertakan petua yang saya baca.. Semoga ianya dapat membantu para ibu diluar sana melakukan sendiri tugas ini tanpa bantuan tukang paip atau para suami.. Hehehe..




Tentunya ada ramai antara anda yang pernah berhadapan dengan masalah singki tersumbat. Sebelum memanggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. ia bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang anda.



1 Keluarkan semua air yang bertakung di dalam singki dengan menggunakan baldi kecil atau cawan.

2 Curahkan secawan serbuk penaik ke dalam lubang singki.

3 Diikuti dengan secawan garam halus.

4 Kemudian curahkan pula setengah cawan cuka tiruan.

5 Biarkan bahan-bahan yang dituangkan tadi bertindak selama 10 minit sebelum menuangkan air panas mendidih ke dalam lubang singki tersebut.

6 Setelah segala kekotoran tersumbat terhapus. Anda boleh pam singki mengunakan alat pengepam biasa.




Sumber dan gambar kredit dari impiana



24 June 2014

Garam Mengembalikan Keserian Seterika

Assalamualaikum semua.. Hari nih saya nak berkongsi petua yang dah saya cuba dan ianya berkesan..  Anda pastinya pernah mengalami di mana seterika anda 'makan' kain dan kotoran.. Pasti bermacam cara yang anda lakukan untuk hilangkannya.. Di sini saya pinjam petua yang mudah untuk dilakukan untuk mengembalikan kecantikan seterika..




Pernahkah anda mengalami keadaan dimana, ketika menseterika baju, tiba-tiba seterika anda meninggalkan kesan hitam yang akhirnya melekat pada pakaian. Adakah anda pernah tertanya-tanya bagaimana caranya untuk mengatasi masalah bahagian bawah seterika yang hangus. Berikut adalah cara yang cepat dan mudah.


Bahan yang anda perlukan adalah beberapa sudu besar garam. Apa-apa jenis garam boleh digunakan. Caranya ialah dengan hidupkan seterika pada kepanasan sederhana. Apabila seterika mulai menjadi panas, letakkan garam dan gosok sehingga kesan hitam yang melekat pada permukaan seterika itu hilang. Matikan seterika, dan biarkan ia sejuk sepenuhnya, dan lap plat bawah dengan kain lembap.

Mudah dan senang. Selamat mencuba.




Sumber dan gambar kredit dari majalah impiana


23 June 2014

Waktu-waktu Baik untuk Berdoa

Assalamualaikum semua.. Lama bebenar ye menyepikan diri.. Agak sibuk kebelakangan nih.. Maaf ye jika ada yang menjengah blog nih stay entry yang lama jugak..

Ari nih saya mengumpulkan segala kekuatan dan kerajinan untuk mengupdate entry yang terkini buat pembaca sekelian..

Harap pembaca sekelian, memaafkan kekurangan yang ada ye.. 


 



Sumber dari facebook..



29 May 2014

How To Remove Permanent Marker From Everything


Assalamualaikum semua.. Makin lama makin kelam blog nih.. Entry makin hari makin berkurangan.. Nak bersawang dah blog nih.. Kesian korang tertunggu2 entry yang baru dari saya..

Okey lah untuk tidak menghampakan korang, saya nak berkongsi petua untuk menghilangkan kotoran yang berpunca dari "Permanent Marker" pada semua jenis permukaan dan apa saja di dalam rumah kita..

Selalunya bila pakaian atau apa saja peralatan yang terkena dakwat kekal pen marker.. Kita akan cuba ikhtiarkan dengan apa saja cara untuk menghilangkannya.. Malangnya usaha kita selalunya menemui kegagalan..

Di sini ada beberapa kaedah untuk menhilangkan kesan dakwat ini.. Jom kita cuba cara di bawah..







Sumber dari mr.google..



23 May 2014

13 Kata-kata "JANGAN MENUNGGU" Yang Perlu Dihindari


Assalamualaikum semua.. Salam Jumaat.. Sekejap jer masa berlalu kan.. Ok lah ari nih nak berkongsi renungan yang sesuai untuk hari Jumaat nih..

13 Kata "JANGAN MENUNGGU" yang perlu dihindari..

1 Jangan menunggu bahagia baru tersenyum, tapi tersenyumlah, maka kamu akan bahagia..

2 Jangan menunggu kaya baru bersedekah, tapi bersedekahlah, maka kamu semakin kaya..

3 Jangan menunggu termotivasi baru bergerak, tapi bergeraklah, maka kamu akan termotivasi..

4 Jangan menunggu, dipedulikan orang baru kamu peduli, tapi pedulilah dengan orang lain, maka kamu akan dipedulikan..

5 Jangan menunggu orang memahami kamu baru kamu memahami dia, tapi fahamilah orang itu, maka orang itu faham dengan kamu..

6 Jangan menunggu terinspirasi baru menulis tapi menulislah, maka inspirasi  akan hadir dalam tulisanmu..

7 Jangan menunggu projek baru bekerja, tapi bekerjalah, maka projek akan menunggumu..

8 Jangan menunggu dicintai baru mencintai, tapi belajarlah mencintai, maka kamu akan dicintai..

9 Jangan menunggu banyak wang baru hidup tenang, tapi hiduplah  dengan tenang. Percayalah bukan sekadar wang yang datang tapi juga rezeki yang lainnya..

10 Jangan menunggu contoh baru bergerak mengikuti, tapi bergeraklah, maka kamu akan menjadi contoh yang diikuti..

11 Jangan menunggu sukses baru bersyukur tapi bersyukurlah, maka bertambah kesuksesanmu..

12 jangan menunggu boleh baru melakukan, tapi lakukanlah, maka kamu pasti boleh!..

13 Jangan menunggu waktu luang untuk membaca Al-Quran, tapi luangkan waktu untuk membaca Al-Quran..






20 May 2014

Anak Obesiti

Assalamualaikum semua.. Korang ada tak anak yang dianggap obesiti.. Saya ada anak sulung dah dikira kategori obesiti.. Nak kata tak aktif, aktif jugak..Petang2 kayuh basikal ke sini ke sana.. Nak kata ari2 makan ayam pun tak jugak.. Ntahlah, makin hari makin sihat rupanya..




Memiliki anak yang montel dan tembam pastinya ibu bapa berasa gembira kerana anak mereka akan dianggap sebagai comel apabila orang ramai melihatnya. Tanpa disedari hal itu sebenarnya memberi kesan yang buruk apabila bakal memproseskan generasi gemuk dan berpenyakit untuk masa akan datang. Sesungguhnya rumah merupakan tempat terbaik untuk memupuk amalan pemakanan secara sihat dalam kalangan anak-anak dan ahli keluarga. Pada masa yang sama, ibu bapa perlu menjadi agen iaitu menajdi pembentuk generasi sihat dengan mendidik si kecil untuk mengamalkan rutin pemakanan yang baik. Berikut ada beberapa panduan yang boleh ibu bapa lakukan untuk menghalang daripada masalah ini berlanjutan.


Seimbangkan pemakanan

  • Hal ini dapat dilakukan dengan mengajar anak-anak untuk makan secara bersederhana bagi semua jenis kumpulan makanan seperti karbohidrat, protein dan lemak. Bagi buah-buahan dan sayur-sayuran pula, perkara ini perlu di ambil dalam jumlah yang banyak tetapi tetap perlu diseimbangkan dengan jenis kumpulan makanan yang lain juga. Apa yang berlaku pada masa kini ialah si anak dibiarkan makan secara berlebihan. Lemak yang terlalu banyak daripada makanan yang diambil akhirnya disimpan di dalam tubuh lalu menjadi penyebab obesiti terjadi.

Minimumkan makanan ringan

  • Makanan ringan mengandungi perisa dan pewarna yang dapat memikat selera si dia untuk memakannya secara berlebihan. Pengambilan makanan ringan seperti snek, gula-gula dan seumpama dengannya boleh menyebabkan anak enggan mengambil makanan yang lebih berkhasiat. Ketahuilah, bahan tambahan yang terdapat dalam makanan sebegini juga boleh menjejaskan kesihatan anak anda apabila meningkat dewasa.

Sekat minum berkarbonat

  • Ada segelintir ibu bapa gemar memberi si kecil minuman berkarbonat sedangkan hal ini tidak sesuai untuk kanak-kanak kerana kandungan gulanya yang tinggi. Gula yang tinggi boleh menyebabkan anak menjadi hiperaktif dan tidak dapat member tumpuan dengan sebaik mungkin. Selain daripada itu minuman berkarbonat turut mengandungi bahan tambahan, pewarna dan perisa yang boleh menyukarkan proses perkumuhan buah pinggang. Jika meminum air berkarbonat menjadi amalan biasa, kegagalan buah pinggang boleh berlaku di usia muda.

Wajibkan sarapan

  • Setiap pagi, pastikan anak mengambil sarapan, perkara ini merupakan makanan yang wajib diambil sebagai sumber bekalan tenaga agar tumpuannya terhadap aktiviti seharian tidak terjejas.

Tingkatkan aktiviti fizikal

  • Galakkan anak anda bermain di luar rumah seperti taman permainan kanak-kanak. Secara tidak langsung, dia dapat mengurangkan aktivit fizikal yang memerlukan hanya berada di dalam rumah dengan bermain permainan video atau menonton televisyen sambil makan. Galakkan juga dia untuk bersukan. Jika kurang berminat dengan aktiviti sukan, cukuplah sekadar berenang atau mengayuh basikal.

Kurangkan makanan segera

  • Kebanyakkan makanan segera mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Namun, tidak dinafikan kebanyakkan restoran makanan segera masa kini mempunyai banyak pilihan makanan yang lebih berkhasiat. Jadi, kurangkan kekerapan anda member anak makanan segera sebaliknya memilih makanan yang berkhasiat apabila pergi ke restoran makanan segera.
 
 
 
 
Sumber dari majalah mingguan wanita dan gambar kredit dari luvlacemommy
 
 
 

19 May 2014

Vegetables Benefits Per Color


Assalamualaikum semua.. Entry omputih la plak ari nih.. Dah la jarang2 berentry sekarang kan.. Hehehe.. Sebenarnya agak tertarik dengan info kat bawah nih.. Jadi apa lagi, meh berkongsi la bunyinya.. Hehehe.. 

Banyak kelebihan sayur nih.. Meh kita baca berdasarkan warna setiap satunya..










Info kredit dari facebook..


16 May 2014

Selamat Hari Guru


Assalamualaikum semua.. Lama betoi kan tak mengupdate info kat sini.. Tak pelah, nanti saya akan update kan.. 

Hari nih merupakan hari guru.. Kita akan menyambut Hari Guru pada 16 Mei setiap tahun.. 

Jadi di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru dan juga guru2 yang pernah mengajar saya sehingga berjaya bekerja seperti mana sekarang.. Tanpa guru siapa lah saya.. 

Banyak ilmu yang telah dicurahkan guru2 dan pensyarah sepanjang saya belajar di sekolah sehingga lah ke politeknik.. Terima kasih cikgu.. 






28 April 2014

Info 3 Minit Pa&Ma: Tersedak Susu

Assalamualaikum semua.. Isu kematian bayi disebabkan tersedak susu banyak diperkatakan sejak akhir2 ini.. Di sini ada beberapa info yang boleh digunakan bagi mengelakkan kejadian ini..




Info

* Selepas disusukan, baringkan bayi itu dengan kepala sedikit terangkat (45 darjah) untuk mengelakkan bayi itu muntah dalam tidur.

* Posisi tidur yang paling bagus adalah dalam keadaan mengiring. Jika bayi itu muntah, susu yang dimuntahkan boleh terus keluar dan tidak terkumpul di dalam mulut. Ini juga boleh membuatkan bayi tersedak di dalam tidur.




Sumber dari Youtube Pa & Ma

22 April 2014

Hari Bumi

Assalamualaikum semua.. Hari nih masa baca akhbar tetiba terpandang pasal Hari Bumi.. Korang tau ke yang hari nih merupakan Hari Bumi??? Meh baca sedikit artikel berkaitan dengannya..





Hari Bumi merupakan nama bagi dua sambutan yang berbeza, kedua-duanya diadakan setiap tahun ketika musim bunga di hemisfera utara, dan musim luruh di hemisfera selatan. Hari ini diadakan untuk meningkatkan kesedaran dan penghargaan kepada alam sekitar. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu juga meraikan Hari Bumi, yang dimulakan oleh John McConnell pada 1969, setiap tahun ketika ekuinoks, iaitu pencerapan global yang diasaskan oleh Gaylord Nelson sebagai pengajar alam sekitar, dan sejak Januari 1970, ia juga dikenali sebagai Hari Bumi, yang diraikan di kebanyakan negara setiap tahun pada 22 April.

 

Sejarah Hari Bumi 22 April

Simbol Hari Bumi
Pada September 1969, dalam sebuah persidangan di Seattle, Washington, Senator A.S. Gaylord Nelson mengumumkan bahawa musim bunga 1970 akan diadakan demonstrasi dari akar umbi di seluruh negara bagi pembelaan terhadap alam sekitar. Senator Nelson pada mulanya mencadangkan bantahan alam sekitar di seluruh negara untuk menjadikan alam sekitar sebagai agenda negara. Katanya, "Ia satu pertaruhan, tetapi ia berjaya." Pada 22 April 1970 dikatakan hampir 20 juta rakyat Amerika Syarikat memenuhi taman dan auditorium. Hari Bumi pertama menjadi pembuka jalan terbentuknya United States Environmental Protection Agency/US EPA.

Lima bulan sebelum Hari Bumi 22 April yang pertama, pada Ahad, 30 November 1969, The New York Times mengeluarkan rencana yang panjang oleh Gladwin Hill yang melaporkan peningkatan aktiviti mempertahankan alam sekitar. Perjuangan Gaylord Nelson bermula sekitar lebih dari 7 tahun sebelum Hari Bumi pertama diraikan.

Setiap tahun, Hari Bumi 22 April menandakan ulang tahun kelahiran bagi gerakan alam sekitar moden pada 1970. Pada tahun 1990, peringatan Hari Bumi mulai berkembang secara global. Sekitar 200 juta orang dari 141 negara di dunia tergerak untuk mengangkat isu Bumi dalam skala global.




Sumber dari Wikipedia Malaysia



21 April 2014

Info 3 Minit Pa &Ma: Demam

Assalamualaikum semua.. Banyak plak video dari Youtube yang dikongsikan di sini.. Apapun video2 yang dipaparkan mempunyai mesej yang tersendiri dan info yang bagus untuk kita..

Kali nih nak berkongsi video mengenai demam plak ye.. Anak2 biasa mengalami demam.. Di sini disertakan tips yang boleh dipraktikkan menurut kata doktor ye..





Info

# Pakaian yang terlalu tebal membuatkan suhu badan naik dan berisiko mendapat sawan demam

# Kipas angin / penghawa dingin sentiasa terpasang. Persekitaran yang panas akan membuatkan suhu badan naik

# Minum banyak air

# Mandi untuk menurunkan suhu badan




Sumber dari Pa & Ma

16 April 2014

Info 3 Minit Pa&Ma - Batuk & Selesema

Assalamualaikum semua.. Lama tak cari tips untuk penyakit bagi bayi dan kanak-kanak.. Tadi masa ushar Facebook, ternampak laa Youtube nih kat page Pa & Ma.. 
 
Tips yang berguna untuk para ibu bapa yang mempunyai anak yang baru lahir sehingga usia 6 tahun.. Bagi yang mengidap batuk dan selesema.. Meh dengar apa kata doktor ye..


 

Info

# Ubat batuk sirap tidak dibenarkan kepada kanak-kanak terutama yang berusia di bawah 2 tahun kerana ia mempunyai kesan sampingan yang boleh membahayakan kanak-kanak

# Elakkan membawa anak berumur 6 tahun ke bawah pergi ke tenpat-tempat terbuka yang terlalu ramai orang terutama kanak-kanak yang pramatang (contohnya pasaraya atau hypermarket)

# Bawa anak untuk mendapatkan suntikan imunisasi berjadual kerana ia mempunyai vaksin untuk mengelak jangkitan kuman dan virus..





Sumber dari Pa & Ma


14 April 2014

Kebahagiaan Sebenar


Assalamualaikum semua.. Alahai bertouching2 la plak di pagi hari Isnin nih.. Suka tengok video nih, suka duka, susah senang bersama.. Itulah nama happy marriage.. 

 

 Okey lah saja perkongsian di hari Isnin.. Semoga korang terhibur dengan video nih..


11 April 2014

Tiada Yang Sempurna Di Dunia

Assalamualaikum semua.. Salam Jumaat.. Maaf laa entry sebelum nih video nih tak kuar plak kan.. Ada kesilapan teknikal.. Makanya terpaksa upload balik.. Haiisshh saja la kan.. Hehehe..

Sedih bila tengok video nih.. Bukan semua kesempurnaan yang kita inginkan di dunia ini kita kecapi.. Dalam kekurangan ada kelebihan yang kita tak ketahui..

Banyak pengajaran dari video nih.. Sebagai ingatan buat kita semua..



 


Jadi hargailah insan yang berada sekitar kita.. Jangan nampak keburukan yang ada.. Cuba selami kebaikan yang ada dari dirinya.. Ingatlah bahawa semua insan di dunia ini tidak sempurna.. Yang sempurna hanya Allah sahaja..




07 April 2014

Tiada Yang Sempurna Di Dunia

Assalamualaikum semua.. Maaf lah video tak muncul tiba kan.. Ada kesilapan teknikal plak jadi.. Tengok dalam entry yang baru.. Maaf ye, mulanya tengok ada.. Ntah menghilang kat mana pun tak tau.. Hehehe..



04 April 2014

Hidup..

Assalamualaikum semua.. Selamat hari Jumaat.. Tak tau nak berkongsi apa sebenarnya.. Hanya ini yang dapat dikongsikan di hari Jumaat nih.. Kata-kata ini diambil dari facebook.. 




21 March 2014

Tip Percutian Sekeluarga

Assalamualaikum semua.. Lama betul tak berkongsi ilmu di sini ya.. Apa nak buat kekangan masa dan tugas membataskan perkongsian ilmu di sini.. Banyak info nak dikongsikan, tapi tak sempat nak kongsikan.. Oklah, memandangkan info nih agak berguna untuk para ibu bapa yang ingin membawa anak-anak bercuti sempena cuti sekolah nih.. Meh baca info nih untuk panduan kita bersama..



Bagi yang tinggal di Kedah, Johor, Kelantan dan Terengganu hari ini merupakan hari pertama cuti sekolah.. Bagi di lain-lain negeri esok baru bermula cuti sekolah.. Memandangkan cuti sekolah telah dan bakal bermula, tentu ada antara anda yang sudah merancang percutian sekeluarga. Memang seronok dapat bercuti bersama keluarga tersayang. Membawa anak-anak kecil memang menyeronokkan tetapi persediaan rapi perlu dilakukan agar keseronokan yang diidamkan tidak bertukar kekecewaan.


Kita sedia maklum tentang sikap kanak-kanak yang mudah meragam, cerewet dan letih dengan sesuatu yang membosankan mereka. Oleh itu pastikan anda sudah bersedia dengan sebarang kemungkinan yang berlaku. Tip berikut boleh digunakan supaya percutian anda lebih tenang dan menyeronokkan.


Menyiapkan kenderaan
Sekiranya anda bercuti menggunakan kereta sebagai kenderaan utama, pastikan anda membersihkan kereta untuk keselesaan anak-anak, sediakan bekas khas membuang sampah, sediakan buku cerita bersesuaian dengan usia mereka dan alat permainan untuk mengelakkan kebosanan.


Sekiranya berpergian dengan kapal terbang, pastikan memilih tempat duduk yang berhampiran pintu keluar. Jika anak masih usia bayi, pastikan menyediakan barangan kegemaran mereka supaya ia membantu menenangkan mereka ketika kapal terbang hendak berlepas.


Stok tisu basah
Kanak-kanak cenderung untuk membuat kotoran daripada makanan yang dimakan atau mungkin muntah tanpa diduga. Oleh itu penting untuk menyediaakan stok tisu basah sepanjang perjalanan. Ia berguna untuk membersihkan apa sahaja.


Bantal kegemaran
Biasanya si kecil mempunyai bantal kegemaran yang membantu mereka tidur lena atau menenangkan mereka ketika meragam. Jadi, pastikan anda membawa bersama untuk mengelakkan ketidakselesaan atau masalah yang boleh mencacatkan percutian sekeluarga.


Sediakan makanan
Pastikan anda membawa snek berkhasiat untuk si manja sebagai kudapan sepanjang perjalanan. Percayalah mereka tidak akan berhenti meminta itu dan ini bagi menghilangkan kebosanan.


Sediakan hiburan
Anak-anak masih belum memahami erti kesabaran. Jika anak anda masih bayi, mungkin boleh dipujuk untuk tidur usai menyusukannya tetapi bagi yang sudah berusia setahun ke atas, mereka asyik bertanya “bila nak sampai?” Jika dalam kenderaan anda mempunyai DVD monitor, pastikan anda menyediakan beberapa VCD filem kegemaran mereka atau permainan video yang boleh mengurangkan kebosanan anak-anak.





Sumber disunting dari http://pama.karangkraf.com/tip-percutian-sekeluarga-1.262183


04 March 2014

Strok Haba

Assalamualaikum semua.. Ishh jarang sungguh nak update kat sini yer.. Okey lah ari nih nak update skit pasal strok haba.. 

Korang pernah dengar ke pasal strok haba???? Saya pun baru jer tau pasal benda nih dalam seminggu kebelakangan nih..

Strok haba nih disebabkan oleh haba yang terlalu panas dan kurangnya minum air.. Macam cuaca sekarang nih laa.. Apapun meh jengah skit info pasal strok haba..





Apapun selepas membaca info nih, cuba kurangkan aktiviti luar dan banyakkan minum air kosong.. Jerebu pun makin teruk sekarang.. Badan kita sekarang memang mudah untuk terkena sebarang penyakit.. Jadi jagalah kesihatan kita baik-baik yer.. Terutamanya kanak-kanak..




Info dikredit dari FB member..



26 February 2014

Cara Mudah Bersihkan Lantai Bilik Mandi

Assalamualaikum semua.. Tak sangka nak bersihkan lantai bilik mandi pun ada petua untuk memudahkan kita.. Yelah, sekarang senang, beli jer kat pasaran macam-macam jenama ada.. Mahal ngan murah pun ada.. Tapi ada cara yang mudah boleh kita cuba di rumah.. Hanya menggunakan garam ngan air mendidih jer..




Jangan sesekali abaikan cucian lantai di bilik mandi sebab jika nak tahu seseorang itu pembersih atau tidak, selalunya orang akan lihat bilik mandi dulu. Kadang guna pencuci kurang menjadi, apa kata anda guna cara 'nenek moyang' kita pula. Anda mungkin boleh amalkan pertua ini:
 
Masak secerek air sehingga mendidih. Campurkan dengan dua atau tiga senduk garam. Setelah garam itu larut, pindahkan air garam ke dalam baldi. Siramkan ke atas lantai bilik. Seelok-eloknya gunakan air garam ketika masih panas.
 
 
 
 
 
 
Sumber dari http://mingguanwanita.karangkraf.com/info-psikologi/cara-mudah-bersihkan-lantai-bilik-mandi-1.254154
 
 
 

21 February 2014

Pesan Imam Syafie

Assalamualaikum semua.. Memandangkan hari ini merupakan hari Jumaat, jadi kita lebihkan keagamaan skit.. Hari nih nak berkongsi pesanan Imam Syafie







Sumber dari facebook



20 February 2014

Resepi Percik Ikan Kembung

Assalamualaikum semua.. Lama betul tak berkongsi ilmu dan info yer.. Maaf lah tak sempat nak cari bahan dan berkongsi kat sini.. Ari nih tengok resepi nih jadi terliur plak nak makan.. Hehehe..

Cuaca panas melampau sekarang nih kekadang mengundang rasa tiada selera untuk makan.. Saya sejak akhir-akhir nih selalu jugak jadi tak selera nak makan sesuatu.. Ari nih tetiba tengok resepi nih, terasa membuka sedikit selera yang memang agak kureng..





Bosan juga kalau asyik makan ayam hari-hari, jadi dikongsikan menu yang menggunakan ikan pula, Percik Ikan Kembung. Bagi resepi ini pastikan kuah percik dibiarkan lama sehingga kuahnya menjadi pekat dan naik minyak.

Meh tengok resepinya..

Bahan-bahan:
5 ekor ikan kembung
1 biji kelapa | diambil santannya
5 biji bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
2 batang serai | diketuk
2 sudu makan cili boh
1 sudu teh serbuk kunyit
Garam dan bahan perasa
secukupnya
 
Cara Membuatnya:
  • Bersihkan ikan dan panggang hingga masak. Ketepikan.
  • Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga naik baunya.
  • Kemudian masukkan cili boh dan biarkan hingga garing.
  • Masukkan santan bersama serbuk kunyit dan juga serai.
  • Kacau rata dan biarkan hingga kuahnya menjadi pekat.
  • Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukupnya dan angkat.
  • Angkat dan curahkan ke atas ikan yang siap dipanggang dan hidangkan. 




 Sumber dari http://mingguanwanita.karangkraf.com/dapur/percik-ikan-kembung-1.252848



22 January 2014

Petua Kuatkan Akar Rambut

Assalamualaikum semua.. Korang pernah tak alami rambut gugur bila mana menyikat rambut atau syampu rambut??? Yelah, selalunya yang mengalami masalah nih, wanita yang baru bersalin.. Kalau lama bersalin, kenapa ye??? Saya pun mengalami keguguran rambut tak kiralah masa menyikat rambut atau pun syampu rambut..

Meh kita sama-sama mencuba petua nih.. Manalah tau berkesan kan..




Rambut gugur sebenarnya berpunca daripada akar rambut yang tidak sihat dan kuat. Jadi anda boleh amal beberapa petua yang dikongsikan dengan hanya menggunakan lobak merah atau serai. Pihan di tangan anda, mana-mana bahan yang mudah didapati, anda boleh lakukan dan rawat sendiri.
  • Parut lobak merah dan perah airnya. Basahkan kepala dengan perahan air lobak merah tadi dan urut perlahan-lahan selama 10 minit.

  • Titik batang batang serai. Kemudian campurkan bersama dua gelas air dan rebus sehingga mendidih. Sejukkan. Sapukan air rebusan serai tadi di atas kepala sehingga mencecah akar rambut. Amalkan setiap hari.




Sumber dari http://mingguanwanita.karangkraf.com/info-psikologi/kuatkan-akar-rambut-1.241197




20 January 2014

9 Sifat Mazmumah (Tercela)

Assalamualaikum semua.. Salam Isnin buat semua.. Ari nih pastinya ada yang liat skit memandangkan cuti selama 3 hari kerana Jumaat lepas cuti Thaipusam kan.. Okey lah, ari nih nak berkongsi sifat Mazmumah (tercela).. Pastinya kita tak mahu tergolong dalam sifat nih kan..

Jom baca artikel kat bawah nih..






15 January 2014

Petua Hilangkan Selesema

Assalamualaikum semua.. Hari nih nak berkongsi petua yang mungkin dapat membantu ibu2 diluar sana yang mempunyai bayi yang selesema.. Pastinya bayi kurang selesa dengan keadaan hidung tersumbat nih..


 Kerisauan seorang ibu semakin menjadi apabila bayi kecilnya sudah beberapa hari mengalami selesema yang tidak reda. Merengek dan enggan menyusu membuatkan ibu semakin bimbang.
Amalkan petua untuk menghilangkan selesema di kalangan bayi. Mungkin anda boleh cuba petua ini, mana tahu ia serasi dengan bayi anda.
1 Guna kapur sirih dengan kunyit. Ambil kunyit hidup dan digesekkan dengan kapur makan. Sapu sepanjang batang hidung bayi.
2 Madu membantu mengeringkan kahak. Campurkan madu dengan susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.
3 Daun sirih juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Ambil beberapa helai daun sirih, ramas atau tekan menggunakan tangan dan ambil lendirnya. Sapu lendir sirih tersebut pada sepanjang batang hidung bayi.


 

Sumber dari http://pama.karangkraf.com/petua/petua-hilangkan-selsema-1.239255


13 January 2014

Wanita Perlu Lebih Tidur

Assalamualaikum semua.. Salam Isnin buat semua.. Tidur, semua orang perlu tidur.. Kanak2 perlu tidur sekitar 8 jam, orang dewasa sekitar 6 jam dan sebagainya.. 

Tahukah korang yang wanita perlu lebih tidur berbanding lelaki.. Alasannya, meh kita jenguk apa yang menyebabkan wanita perlu lebih tidur berbanding lelaki..


Wanita yang kurang tidur dikatakan sering mengalami kemurungan dan kerap marah.

 
Otak lakukan banyak tugas pada siang hari ambil masa pulih

Siapa memerlukan lebih banyak tidur, wanita atau lelaki?

Penyelidik Amerika Syarikat berkata mereka memiliki jawapannya: Otak wanita memerlukan lebih banyak masa untuk pulih kerana melakukan banyak tugas pada siang hari.

Saintis Universiti Duke di North Carolina, mendapati wanita kurang tidur sering mengalami kemurungan dan kerap marah.

Sebaliknya, isu itu tidak menjejaskan lelaki yang tidak mendapat cukup tidur, menurut Science World Report. 


Risiko penyakit jantung

Kajian sebelumnya turut mengaitkan faktor kurang tidur kepada risiko penyakit jantung, masalah sakit mental, strok dan radang dalam tubuh.

Dr Michael Breus, seorang pakar tidur, percaya sesetengah wanita yang kurang tidur mendapat radang teruk dalam tubuh mereka sehingga mereka mengalami sakit fizikal ketika bangun tidur.

Dr Breus berkata wanita boleh mengelak sesetengah masalah dikaitkan dengan kurang tidur dengan tidur sekejap pada waktu siang.

Bagaimanapun, katanya tidur sekejap ini tidak seharusnya lebih lama daripada 90 minit kerana ia boleh meningkatkan masalah mengantuk.

“Satu daripada fungsi utama tidur ialah membenarkan otak pulih dan membaikinya sendiri,” kata Prof Jim Horne, pengarah Pusat Penyelidikan Tidur di Universiti Loughborough.

“Ketika tidur nyenyak, korteks, bahagian otak yang bertanggungjawab untuk berfikir, memori, bahasa dan seterusnya, memisahkan dirinya daripada deria dan masuk ke dalam bahagian pemulihan.

“Lebih banyak otak anda digunakan pada siang hari, lebih banyak ia perlu untuk pulih dan lebih banyak tidur anda perlukan,” katanya.

Beliau menambah wanita memerlukan tidur lebih kerana menggunakan lebih banyak otak berbanding lelaki kerana melakukan pelbagai tugas. 





Sumber dari  http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Wanitaperlulebihtidur/Article/



10 January 2014

Husnudzhon - Bersangka Baik

Assalamualaikum semua.. Salam Jumaat.. Meh hari nih kita bersangka baik di atas segala yang berlaku..

 









08 January 2014

5 Kelebihan Makanan Pedas

Assalamualaikum semua.. Ada antara kita memang sukakan makanan pedas.. Kalau tak de cili memang tak kick lerr.. Paling kurang makan ngan sambal belacan atau sambal kicap.. Ada pendapat menyatakan tak bagus terlalu kerap makan makanan yang pedas.. Walaubagaimanapun di sini ada beberapa info tentang kelebihan makanan pedas nih.. Meh jenguk dulu..

 





1 Menurunkan berat badan
Menurunkan berat badan. Siapapun pasti setuju, makanan apapun kalau diberi sambal pasti akan lebih menambat selera. Kalau boleh, makanan diet anda pun mesti nak kena ada sambal. Kalau hal ini boleh membuat anda boleh menikmati makanan sihat dengan lebih berselera, kenapa tidak? Lagipun, rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa bahan utama dalam cili, iaitu kapsaisin, memiliki efek termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori ketika mengunyah selama 20 minit.


2 Menyihatkan jantung
Menyihatkan jantung. Hasil kajian juga menunjukkan, budaya makan makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan stroke menjadi lebih rendah. Alasannya, cili merah boleh mengurangkan kesan dari kolesterol yang berat, sedangkan kapsaisin pula boleh melawan peradangan. Keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.


3 Mencegah kanser
Mencegah kanser. Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan untuk membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. Sedangkan kunyit, yang dijadikan bahan dalam kari dan mustard, boleh memperlambatkan proses penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Untuk memberikan hasil semaksima mungkin, campurkan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 peratus lebih banyak.


4 Menurunkan tekanan darah
Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi ini boleh menghasilkan sistem kardiovaskular yang lebih kuat. 


5 Mengurangkan stress
Mengurangkan stress. Makanan pedas boleh meningkatkan produksi hormon yang memberi rasa ketenangan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini mampu membantu mengurangkan depresi dan stress.









07 January 2014

Simptom Gastrik

Assalamualaikum semua.. Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2014 kepada semua yang sudi menjengah blog amatur saya nih.. 

Lama betul menghilangkan??? Apa nak buat tak sempat nak update blog sebab keja memang bertimbun2.. Nak buat auto publsih pun tak sempat.. Untuk mengurangkan rasa rindu terhadap bahan2 bacaan, meh la tengok simptom2 gastrik.. 

Yelah, mungkin ada antara kita pernah mengalami simptom2 nih tapi kurang ambik tahu kenapa dan mengapa.. Jadi diharapkan paparan ini dapat membantu kengkawan diluar sana yang masih kurang pasti akan simptom2 yang menjurus ke arah gastrik nih..






Entry lain akan menyusul bila mana ada masa yang mencukupi untuk menaip maklumat di sini.. Buat masa sekarang setakat copy and paste boleh laa sebab masa memang mencemburui..