04 August 2011

Ramadhan hari ke-4


1 Doa Harian Ramadhan 4:
 
اَللَّهُمَّ قَوِّنِيْ فِيْهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ وَ أَذِقْنِيْ فِيْهِ حَلاَوَةَ ذِكْرِكَ وَ أَوْزِعْنِيْ فِيْهِ لأدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احْفَظْنِيْ فِيْهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِيْنَ


"Ya Allah, berilah aku kekuatan kepada ku untuk melaksanakan perintah-Mu, berilah aku kemanisan berzikir dan berilah aku kekuatan untuk melahirkan kesyukuran dengan kemuliaan-Mu..."

2 Hikmah Ramadhan 4:
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "…Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu"

3 Kesilapan Berpuasa 4:
Tidak menjaga batas agama


"Dari segi aurat dan pergaulan. Aurat - lelaki memakai seluar pendek dan perempuan pula masih ada yang tidak bertudung, apakah erti sebenarnya puasa? Pergaulan juga masih bebas di antara lelaki dan perempuan, walaupun di bulan yang penuh dengan keberkatan ini..."

4 Hadis & Al-Quran 4:
Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda:


"Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya."

5 Diet Ramadhan 4:
"Daging mengandungi banyak khasiat. Daging yang paling baik ialah daging kambing. Ianya bersifat panas dan lembab. Allah SWT menyebut perkataan daging dalam Surah Ath-Thur ayat 22 (52:22)"

6 Mutiara Kata 4:
"Solat itu menghantarmu setengah jalan, puasa itu menghantarmu ke pintu kerajaan dan sedekah itu membawamu masuk ke dalamnya." - Sahl bin Abdullah At-Tusturi"


Sumber dari Kapt Ir Dr dan www.solihinzubir.com

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..