01 August 2011

12 Amalan yang keliru di bulan Ramadhan


1 Berpuasa sebagai adat bukan ibadah. Faktor iman dan mengharapkan keredaan Allah tidak menjadi pendorong utama berpuasa.
2 Berpuasa hanya menahan lapar dan dahaga, tetapi perbuatan mungkar seperti dusta, mengumpat, menipu, berkata lucah dan sebagainya masih dilakukan.
3 Meninggalkan sahur, sedangkan banyak hadis yang menyatakan kelebihannya. Ada yang bangun lewat sehingga tertinggal solat subuh.
4 Ibadah solat fardhu dan sunat hanya dilakukan pada bulan ramadhan saja.
5 Bersungguh-sungguh melakukan solat sunat terawih dan witir tetapi meninggalkan solat fardhu.
6 Meningkatkan amal untuk diri sendiri sahaja, seperti membaca al Quran tetapi mengabaikan penglibatan ahli keluarga untuk sama-sama beribadah.
7 Bersungguh-sungguh menghidupkan ibadah di awal ramadhan sahaja dan mensia-siakan kelebihan 10 akhir ramadhan termasuk meninggalkan amalan takbir hari raya pada malam hari raya kerana sibuk menyediakan persiapan hari raya. Sedangkan jelas kelebihan 10 malam terakhir ramadhan di dalam hadis.
8 Membaca al Quran pada bulan ramadhan sahaja dan berakhir dengan berakhirnya ramadhan.
9 Menganggap berpuasa sebagai waktu rehat. Lalu, menghabiskan sebahagian besar masa dengan amalan sia-sia seperti menonton TV, berbual kosong dan sebagainya.
10 Puasa tidak menginsafkan diri terhadap penderitaan dan kesengsaraan saudara seislam yang lain. Mereka terus dengan sifat bakhil dan kedekut.
11 Tidak mengeluarkan zakat harta disamping zakat fitrah. Sedangkan zakat adalah ibadah yang mesti disertakan dengan ibadah solat dan puasa.
12 Melewat-lewatkan pengeluarkan zakat fitrah sedangkan Rasulullah SAW menggalakkan agar dikeluarkan lebih awal sebelum tibanya hari raya supaya diagihkan lebih awal kepada umat islam yang berhak menerimanya.



Sumber dipetik dari google gambar kredit dari iluvislam.com



No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..

Post a Comment