15 August 2011

Ramadhan hari ke-15


1 Doa Harian Ramadhan 15: 

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ فِيْهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِيْنَ وَ اشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِيْ بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِيْنَ بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِيْنَ

“Ya Allah! Berilah aku rezeki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu’. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut…”

2 Hikmah Ramadhan 15:
“Berpuasa dapat melatihkan diri untuk menjadi seorang yang dekat dengan Allah…”

3 Kesilapan Berpuasa 15:
“Masyarakat lebih memberi tumpuan untuk menyambut hari raya walaupun Ramadan belum kunjung tiba. Masing-masing sudah sibuk untuk menukar perabot, langsir, permaidani dan kalau boleh segala-galanya nak baru. Bahkan, golongan wanita juga sudah sibuk menempah biskut raya.

Ini merupakan satu kesilapan besar yang boleh mengikis penghayatan terhadap fadilat dan keberkatan Ramadan.”

4 Hadis & Al-Quran 15:
"Bertakwalah kepada ALLAH dimana saja engkau berada, dan ikutilah perbuatan kejahatan itu dengan kebaikan supaya terhapus kejahatan, dan bergaullah dengan sesama manusia dengan budi yang baik - Hadis Riwayat At-Tarmizi"

5 Diet Ramadhan 15:
“Selasih (manis rayhan) berkhasiat untuk menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air…”

6 Mutiara Kata 15:
“Semua perangai tercela ditempatkan dalam sebuah rumah, dan kunci rumah itu adalah ketidak jujuran -Imam Hasan Al-Askari”


Sumber dari www.mohdzulhelmi.com (Kapt Ir Dr) dan www.solihinzubir.com



No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..