28 April 2011

Carpal Tunnel Syndrome


Tidak ramai yang mengetahui, bahawa sesiapa yang banyak menggunakan komputer sama ada untuk bekerja atau bermain, berpontensi untuk terkena  penyakit CTS (Carpal Tunnel Syndrome). Jika anda pernah mengalami sakit terutama saat menggunakan tetikus (mouse) begitulah gambaran umum mengenai penyakit ini dan jangan memandang rendah penyakit ini.



Carpal Tunnel Syndrome adalah penyakit yang terjadi pada pergelangan tangan serta jari yang disebabkan oleh tekanan yang sering terjadi pada bahagian tersebut. Ia biasanya terjadi kerana terlalu kerap menggunakan papan kekunci (keyboard) dan tetikus (mouse). Walaupun terdapat banyak penyebab lain tetapi penggunaan komputer yang terlalu kerap menjadi penyebab penyakit sendi tangan ini.

Selain itu, pengguna komputer riba juga boleh menjadi punca CTS. Menurut penelitian penyelidik dari Universiti North Carolina (UNC), pengguna teknologi ini boleh memicu gangguan postur tubuh dan melemahkan fizikal. Dr. Tim menyebut, gangguan kesihatan akibat penggunaan komputer riba tanpa henti digelar 'laptop-itis'.

Postur tubuh yang tidak tepat dan sering menggunakan komputer jenis ini dalam tempoh yang lama menyebabkan rasa nyeri otot atau cedera saraf berulang. Mengetik dari komputer riba juga memicu CTS, iaitu cedera pada saraf yang melemahkan pergelangan tangan.

Gejala-gejalanya dapat kita ketahui misal sering sakit atau nyeri pada pergelangan tangan mahu pun jari tangan (ibu jari, jari telunjuk, jari tengah). Menurut penelitian, wanita berisiko 3 kali ganda terkena CTS berbanding lelaki.

Perkara yang paling buruk yang mungkin akan berlaku adalah putusnya sendi pergelangan tangan sehingga tangan tidak dapat berfungsi bahkan tidak dapat digerakkan sama sekali.



Bagaimana cara kita mencegahnya? Pastikan kedudukan posisi duduk dan posisi tangan yang betul ketika menggunakan papan kekunci (keyboard) atau tetikus (mouse).



1 Jarak antara mata dengan komputer minima 45 cm.
2 Pandang antara mata ke monitor harus mengarah sedikit ke bawah atau sekitar 5-15° lebih rendah dari paras horizontal pandangan mata.
3 Pastikan anda menghindari pantulan lampu atau cahaya yang masuk ke monitor.
4 Posisi tangan di atas papan kekunci (keyboard) harus membentuk sudut 90° (lihat gambar) begitu juga kaki.
5 Pastikan kerusi anda dan posisi tangan menjadi sejajar dengan meja ketika anda menggunakan papan kekunci (keyboard).
6 Jangan menggunakan komputer tanpa henti (lebih dari 2 jam), berdiri, sedikit olahraga (strecthing) dan berjalanlah sebentar (1 minit) secara berkala sebelum menyambung kembali kerja pekerjaan anda

7 Gunakan alas tetikus (mouse) dan atau keyboard untuk keselesaan anda.

8 Gunakan penyangga kaki bila diperlukan.

9 Gunakan kerusi yang dapat menyokong posisi punggung anda.


Memang tidak mudah untuk melakukan semua perkara di atas, walaubagaimanapun fakta ini dapat membantu mengingatkan anda untuk berehat sejenak sebelum kembali menyambung kerja yang ditinggalkan tadi. 



Sumber dari intenet dan majalah iSIHAT


Kekadang bila terlalu banyak kerja, terlupa juga untuk berehat sebentar. Tips ini sedikit sebanyak mengingatkan juga untuk berehat.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..