21 April 2011

Cara Yang Betul Untuk Mencuci Muka

 

Apa langkah pertama dan penting untuk perawatan wajah? Jawapannya adalah mencuci muka. Ketika membersihkan muka, bererti anda telah menghilangkan sisa-sisa, kotoran dan minyak dari wajah. Sebahagian besar dari kita, baik wanita mahupun lelaki pasti sedar akan hal itu, dan membersihkan wajah dua kali sehari sudah menjadi hal wajib.

Tapi, banyak diantara kita yang kurang memperhatikan cara mencuci muka yang baik dengan tidak melihat formula yang terdapat dalam produk pembersih, atau memperlakukan wajah dengan kasar, seperti menggosoknya terlalu keras.


Sekarang ini, ada banyak produk pembersih wajah yang dijual di pasaran, mulai dari jenis foam, gel atau krim yang diformulasikan untuk berbagai jenis kulit berminyak hingga sensitif. Oleh itu, Anda perlu melihat lebih dulu, pembersih apa yang sesuai untuk jenis kulit wajah Anda.

Jika kulit Anda kombinasi atau cenderung berminyak, pilih formula pembersih yang mampu membuang lebihan minyak di wajah dan mengurangi sebum. Sedangkan untuk jenis kulit kering dan sensitif, gunakan pembersih dengan formula lebih ringan dan mengandungi pelembap.

Pastikan produk yang Anda pilih bebas minyak (oil-free), tidak menyumbat pori (non-comedogenic), tidak menimbulkan iritasi (hypoallergenic) dan tidak menimbulkan jerawat (non-acnegenic). Sekarang ini, kebanyakan produk pembersih mengandungi banyak bahan aktif untuk perbagai keperluan, seperti alpha hydroxy acids (membuat wajah lebih cerah), salicylic acid (mencegah jerawat dan membunuh bakteria), vitamin, mineral, glycerin, collagen (menegangkan wajah), elastin dan sodium laureth sulfate.


BAGAIMANA MENCUCI MUKA DENGAN BETUL?

Langkah 1. Cuci Tangan
Selalu cuci tangan sebelum membersihkan muka, memakai makeup atau menyentuh wajah Anda. Tanpa disedari, sangat banyak bakteria yang melekat di tangan Anda, dan jika tidak dibersihkan, bakteria dan kotoran yang melekat pada tangan akan berpindah ke wajah Anda. Gunakan sabun antibakteria dan cuci tangan secara perlahan dengan air suam.

Langkah 2. Ikat Rambut Anda
Dengan mengikat rambut, selain lebih mudah membersihkan, wajah Anda juga akan terhindar dari kotoran yang mungkin melekat pada rambut.

Langkah 3. Bersihkan Makeup
Jika menggunakan makeup, ada baiknya jika Anda membersihkannya dahulu dengan makeup remover sebelum mencuci muka, agar produk akan bekerja lebih efektif. Pilih makeup remover berformula lembut, yang sesuai dengan kulit Anda. Bersihkan bahagian mata terlebih dahulu.

Langkah 4. Basahi Muka
Percikkan sedikit air suam ke wajah agar pori-pori lebih terbuka. Dengan begitu, produk akan membersih lebih mendalam.

Langkah 5. Menggunakan Sabun Muka
Letakkan sedikit pembersih di telapak tangan atau sponge. Gosokkan di telapak tangan hingga berbuih dan usapkan secara lembut dengan jari-jari tangan atau sponge ke seluruh wajah, mulai dari dahi, hidung, pipi, dagu hingga leher. Pijat lembut wajah dengan gerakan memutar selama beberapa minit.

Yang perlu diingat, jangan terus membilas setelah memakainya, biarkan formula pembersihnya meresap ke dalam kulit selama beberapa minit (biasanya 1 atau 2 minit).

Langkah 6. Membilas
Basuh muka dengan air beberapa kali hingga sisa-sisa sabun tidak terasa lagi di wajah. Gunakan air dingin agar pori-pori tertutup dan melancarkan perjalanan darah. Kemudian, keringkan dengan tuala bersih.

Langkah 7. Gunakan Toner
Bagi Anda yang memiliki wajah berminyak, sangat disarankan menggunakan face toner setelah mencuci muka. Toner berfungsi membersihkan sisa makeup, kotoran dan minyak yang mungkin masih tertinggal meskipun telah dicuci dengan sabun muka. Toner juga berfungsi mengecilkan pori, menghilangkan minyak dan menjernihkan kulit. Usapkan toner secukupnya ke wajah dengan kapas.

Langkah 8. Lembapkan Kulit
Oleskan moisturizer atau face cream berbahan dasar air selepas selesai membersihkan wajah, agar wajah sentiasa terjaga kelembapannya. Pastikan juga bahawa Anda menggunakan pelembap yang sesuai jenis kulit.




Sumber disunting dari berita harian


1 comment:

  1. ternyata untuk mencuci muka itu ada caranya....
    oya Gan klo ada kesempatan silakan mampir ke lapak sy yang jualan kaos kaki muslimah berkualitas dan banyak pilihannya..
    Trims :)

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..