17 April 2011

3 Cara Maksimumkan Khasiat Buah-Buahan



Kesemua buah-buahan pada dasarnya menyihatkan dan amat baik dimakan. Lebih baik dan menyihatkan lagi apabila ditambahkan dengan cara penyajian yang sesuai.

Tetapi, bagaimana cara terbaik memaksimumkan sajian makanan daripada buah-buahan? Ikuti tip di bawah :

1 Nilai nutrisi terbaik
Bagi mendapatkan nutrisi maksimum dari buah-buahan, makanlah buah-buahan secara mentah atau yang dipotong. Kurangkan makan buah-buahn yang dibuat jus. Ini kerana, ia akan memberikan serat yang baik untuk melancarkan sistem pencernaan. Pilih buah dengan kandungan kalium yang banyak seperti pisang, pic, tembikai ataupun oren. Beli buah sesuai dengan musimnya kerana ia lebih murah dan rasanya lebih berkualiti.

2 Sebagai makanan utama
Ketika bersarapan, sebagai tambahan dalam makanan bijirin anda, cuba tambahkan pisang atau epal. Kemudian, minum jus oren. Pilih jus asli berbanding jus yang diolah. Untuk makan malam pula, cuba sajian kombinasi daging dan buah seperti nanas dalam daging asam manis.

3 Sebagai jajan
Boleh juga dijadikan sebagai makanan ringan anda di waktu malam atau waktu di antara waktu makan utama. Potong buah dengan saiz sederhana dan makan bersama dengan kuah rojak, atau dimakan begitu sahaja. Boleh juga makan anggur atau buah betik.





Sumber dari majalah mingguan wanita

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..