13 April 2011

Cara Mengelak Mati Mengejut

Bagi sesiapa yang belum ada penyakit jantung, jagalah supaya jangan sakit. Manakala siapa yang pernah mengidap penyakit jantung perlulah menjaganya dengan lebih baik lagi. Jika tidak, anda lebih mudah terkena serangan jantung. Menjaga di sini bermaksud makan ubat, mengikut nasihat doktor, bersenam, elakkan makanan yang tidak sihat, jangan sesekali merokok, awasi berat badan, tahap kolesterol darah tinggi.

Malah kajian penyelidik Sweden ke atas lebih 24,000 wanita mendapati menjalani gaya hidup sihat seperti pengambilan alkohol secara sederhana, amalan pemakanan sihat, kerap bersenam, berat badan normal dan tidak merokok, boleh mengurangkan risiko serangan jantung sehingga 92 peratus. Jadi apa tunggu lagi, cubalah amalkan tip-tip di bawah:-



Minum teh hijau
Teh hijau mengandungi antioksidan yang berkuasa menurunkan kolesterol dan tekanan darah. Bagi keperluan sehari, panaskan 0.5 liter air dan masukkan tiga uncang teh, biarkan selama 10 minit. Keluarkan uncang teh dan letakkan dalam peti sejuk, masukkan teh dalam bekas dan boleh letkkan air batu jika anda mengemarinya.


Semak label bahan makanan
Membaca label pada produk makanan berupaya membantu anda menyingkirkan dua kali kalori berbanding mereka yang tidak mengambil tahu mengenainya. Tip terpenting, pastikan lemak tidak melebihi 30 peratus daripada jumlah kalori yang diambil, elakkan lemak trans atau minyak terhidrogen (sekurang-kurangnya satu peratus daripada jumlah kalori sehari).

Memasak gaya orang Itali
Gunakan minyak zaitun sebanyak mungkin. Gantikan penggunaan mentega atau marjerin dengan minyak yang kaya dengan antioksidan ini. Minyak zaitun lebih baik digunakan secara mentah dan jangan sekali-kali digunakan untuk menggoreng.

Cari masa untuk tidur
Tidur yang cukup mengurangkan risiko penyakit jantung sehingga 33 peratus, berdasarkan laporan kajian yang diterbitkan dalam Journal of the American Medical Association. Ini kerana, kurang tidur menyebabkan tubuh membebaskan hormon stress yang mengecut arteri dan mencetuskan keradangan.

Amalan makanan sihat
Lebih serat sekurang-kurangnya 25-35 g serat sehari (terutama brokoli dan kubis). Selain serat, pastikan anda menikmati ikan terutama yang kaya dengan omega-3. Hanya sekali seminggu risiko serangan jantung boleh berkurangan sehingga 52 peratus


Mulakan hari dengan jus
Jus oren mengandungi asid folik yang membantu merendahkan homosistein, asid amino yang berkait dengan risiko serangan jantung. Jua anggur pula kaya dengan flavonoid dan resveratrol, antioksidan yang menghalang sel darah merah berkelompok. Selain itu, jangan lupakan kacang dan coklat hitam (14 gram coklat dengan lebih 72 peratus koko sehari).



Bersenam untuk jantung
Berjalan selama 2.5 jam dalam tempoh seminggu (20 minit sehari) boleh mengurangkan risiko serangan jantung sehingga satu pertiga serta menyingkirkan penyakit diabetes. Jika berasa ingin mencuba sesuatu yang lain, anda disarankan mencuba aktiviti yang menyeronokkan seperti menari. Kekal aktif adalah lebih baik daripada bersenam selama 30-60 minit kemudian duduk mengadap komputer.

Mulakan dan akhiri hari dengan regangan
Fleksibiliti adalah kunci kepada kesihatan jantung. Kajian di Jepun mendapati individu dewasa berusia lebih 40 tahun yang kerap melakukan regangan kurang 30 peratus mengalami kekauan dalam arteri. Aktiviti regangan antara 10-15 minit sehari memudahkan arteri dilenturkan yang memberi kesan kepada otot dan tisu di sekelilingnya. Cubalah pergerakan yoga yang mudah untuk menghilangkan fleksibiliti.


Makan pisang
Untuk menurunkan tekanan darah, jangan hanya mengurangkan natrium. Anda juga harus melebihkan kalium, kerana ia mempercepatkan penyingkiran natrium daripada tubuh. Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya. Lebih natrium, kurang kalium. Sumber kalium yang utama termasuklah kentang bakar, pes tomato, kacang lima, yogurt dan pisang.

Kurangkan gula
Individu yang mengambil lebih daripada 74 g fruktosa (dua hingga tiga minuman ringan) adalah 87 peratus lebih berisiko mengalami peningkatan tekanan darah. Penyelidik percaya fruktosa berlebihan mengurangkan pengeluaran nitrik oksida, gas yang membantu salur darah relaks dan mengembang.

Jangan jadi perokok pasif
Mempunyai teman-teman yang merokok? Jauhkan diri anda dan percayalah, jantung anda akan sangat berterima kasih.



Sumber dari majalah iSIHAT

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..