25 May 2011

Diet Secara Bajet


Lebih obses lagi apabila ada wanita kini sanggup menghabiskan ratusan ringgit semata-mata ingin kelihatan kurus. Namun tahukah anda, tanpa perlu mengeluarkan bajet yang banyak, anda tetap dapat melaksanakan diet dengan cara yang seimbang? Di sini ada beberapa tip diet secara bajet yang mungkin dapat membantu pembaca diluar sana untuk meneruskan diet secara berterusan tanpa perlu membazir. Anda pasti kelihatan langsing dan sihat selalu.


BIJIRIN OAT

Kalau selama ini anda makan pagi dengan bijirin, apa kata gantikan dengan oat? Ia lebih murah dan tahan lebih lama. Anda boleh memasaknya di rumah. Mahu lebih enak, campurkan dengan buah-buahan kering. Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid yang merupakan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung. Oat juga makanan yang ideal untuk semua peringkat umur. Mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua. Oat juga kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal.


MAKANAN BERSERAT

Anda perlukan serat? Jika and mahu memenuhi keperluan serat harian, ada baiknya anda makan buah-buahan yang lebih mudah didapati. Katakan anda gemarkan kiwi, ia memang kaya dengan serat tetapi harganya mahal. Gantikan dengan buah oren yang jauh lebih murah dan mudah didapati.

Untuk lebih jimat, menyiapkan jus sendiri di rumah tidaklah sukar. Anda dapat memilih sendiri buah-buahan dan sayuran yang benar-benar masak dan segar agar vitamin dan mineral lainnya masih dalam keadaan baik. Jangan tergoda membeli yang terlalu masak, sebab anda tidak akan mendapat seluruh nutrisi yang seharusnya. Anda juga dapat mengawal sendiri dengan tepat perbandingan berat buah atau sayuran yang dicampur. Kebersihan pun lebih terjamin dan tentu lebih ekonomi.


CARI TEMAN BERDIET

Lebih mudah jika anda cari teman yang sama-sama mahu berdiet, boleh berkongsi makanan. Tidak perlu membazir. Namun pastikan menu diet itu sesuai dengan teman diet anda juga.

Jadikan teman diet anda sebagai pencabar utama untuk anda kekal langsing. Dengan cara ini, anda dan rakan anda berlumba-lumba untuk terus berdiet secara betul dan sihat.

Saling menyokong antara satu sama lain. Sekiranya teman diet anda sudah berputus asa, anda harus bangkit dan memberikan sokongan yang berterusan. Begitu juga sebaliknya. Melalui cara ini anda tidak perlu membazirkan wang untuk mendapatkan nasihat daripada pakar diet yang perlu dibayar. Di sini anda sudah boleh berjimat.


BERPUASA

Anda boleh mengamalkan puasa. Cukuplah sekadar berpuasa sebanyak dua kali seminggu. Selain daripada beramal anda juga mampu melaksanakan diet secara sihat. Jimat duit dan sihat fizikal.

Semasa berpuasa, cuba rancang jenis makanan yang akan diambil semasa berbuka agar anda tetap mendapat khasiat yang secukupnya. Ambil makanan yang membekalkan karbohidrat seperti nasi, roti, mi dan ubi kerana ia akan melepaskan tenaga secara perlahan dan anda akan bertahan lapar lebih lama.


MEMASAK DI RUMAH

Memasak di rumah adalah kaedah diet yang paling menjimatkan. Anda hanya perlu memasak makanan yang perlu sahaja tanpa perlu membazirkan. Paling jimat sekiranya makanan itu masih berbaki anda masih boleh memanaskan semula makanan tersebut.

Contoh menu diet yang paling mudah disediakan ialah sandwich. Beli saja isi tuna dan salad serta roti mil penuh. Buat sendiri. Kalau beli sandwich siap sedia, ia mahal.

Variasikan menu diet anda. Tips ini anda boleh amalkan setelah anda mendapat info dan ilmu yang mencukupi daripada pembacaan anda. Anda boleh buat satu jadual, dalam seminggu apakah menu yang akan anda ambil untuk amalan pemakanan yang sihat?

pasti mudah dan jimat. Jika boleh warna-warnikan jenis makanan yang diambil terutama sayur-sayuran dan buah-buahan kerana lebih banyak makanan berwarna yang diambil, maka lebih banyak zat diperoleh oleh badan.


JOM SENAM

Lakukan aktiviti membakar kalori. Jika anda ingin menurunkan berat badan, anda harus mulakan aktiviti bersenam. Senaman penting untuk membakar kalori dalam tubuh anda. Bila anda membakar kalori jumlah penyerapan kalori oleh tubuh anda akan mula menurun. Inilah sebenarnya situasi yang membolehkan anda menurunkan berat badan anda. Tidak perlu ke gim. Tidak perlukan modal. Cukup sekadar berlari di denai larian atau tasik sambil menyedut udara segar.

Bersenam secara konsisten. Jangan sesekali bersenam sehingga boleh 'mendera' atau 'menyeksa' tubuh anda. Tidak perlu anda paksa diri untuk lakukan aktiviti senaman yang berat-berat secara mendadak. Lebih-lebih lagi jika sebelum ini anda tidak pernah pun melakukan aktiviti atau amat jarang bersenam. Buat perlahan-lahan. Tetapkan matlamat sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, 20 minit setiap sesi sebagai permulaan. Selamat mencuba.



Sumber dari majalah dara.com

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..