06 June 2011

Dapur, Tempat Kuman Membiak


Di situlah tempat memasak, dan disitulah terletaknya sinki untuk membasuh pinggan. Pasti di suatu sudut, terletak tong sampah untuk kemudahan membuang sampah, Tidak kurang, terdapat bilik air dan tandas berdekatan dengan dapur di rumah kita.


Pendek kata, kebanyakkan aktiviti utama di rumah adalah di dapur. Secara logiknya, pasti kita terfikir di dapurlah tempat berkumpulnya pelbagai jenis kuman. Antara tempat yang paling banyak mengandungi kuman adalah di sinki dapur.



 1  Sinki
Piring dan gelas, pinggan mangkuk, periuk dan macam-macam peralatan dapur yang ditinggalkan di dalam sinki menjadi tempat bakteria berkembang biak. Meski selesai mencuci kesemuanya pun, bakteria akan bertahan di tempat tersebut.


Mencuci dan membilasnya pun tidak akan banyak membantu menyingkirkan kuman-kuman yang ada di situ. tetapi, anda boleh cuba mencucinya dengan sabun. Tunggu selama 5 minit sebelum dibilas dengan air panas.


 2  Paip air
Jari kita mudah dicemari berbagai-bagai jenis bakteria. Misalnya, ketika anda mencuci makanan mentah seperti ayam, tangan anda yang telah tercemar dengan bakteria pada makanan mentah tadi turut melekat pada paip air di sinki.


Tangan yang telah dicuci bersih pasti akan dicemari sekali lagi dengan bakteria yang terdapat pada paip air tadi. Oleh itu, mengelap atau membersihkan paip air dengan cairan antibakteria akan membantu. Kemudian, keringkan dengan menggunakan tisu.


 3  Span
Span mencuci pinggan merupakan sarang terbaik bakteria untuk membiak. Bila kita menggunakan satu span kotor, kuman akan mudah mencemari tempat lain di sekitar dapur anda. Pastikan anda membersihkan span setiap minggu dan membuangnya apabila bentuk dan warnanya semakin pudar.


 4  Penapis sinki
Dari mencuci ayam, udang, daging, sayur, buah dan sebagainya, kotoran selebihnya ada yang tersangkut pada penapis sinki. Tempat ini juga menjadi lokasi terbaik untuk kuman membiak. Oleh itu, rajin-rajinlah membersihkannya dengan mencuci bahagian ini menggunakan air yang panas bagi membunuh kuman.



Sumber dari majalah mingguan wanita


Ermmm memang betoi dapur ni merupakan sarang bakteria.. Tanpa kita sedari banyak bakteria berada di dapur kita terutama di sekitar sinki.. Kena kerap2 wat operasi pembersihan tiap2 minggu nih.. Selalu cuci macam tu ja, asalkan nampak bersih, kemas dan elok ja..

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..