22 June 2011

10 Tip Diet Praktis


Walau di manapun anda berada, diet tetap diet. Jangan mengabaikan diet anda gara-gara majlis makan malam atau hidangan makanan lazat yang dijamu di depan mata. Satu yang anda harus ingat, diet perlu dijadikan keutamaan. Cuba praktikkan tip diet ringkas di beberapa tempat yang anda fikirkan banyak halangannya untuk berdiet. Ketepikan semua yang membebankan anda sebelum ini dan atur diet anda dengan sempurna walau dimanapun anda berada.

DI PEJABAT

1 Lebihkan Air Kosong
banyakkan minum air terutama air kosong. Air kosong sememangnya baik untuk kesihatan dan peredaran darah. Air juga mengenyangkan perut anda yang lapar. Air secara lazimnya membantu meningkatkan metabolisme tubuh yang membantu pembakaran lemak dalam badan.

2 Rendah Lemak atau Penuh Krim?
Di pejabat anda tidak mungkin dapat melarikan diri dari minuman susu berkrim. Tambah pula ia kegemaran anda sejak dulu. Pengambilan susu adalah tepat untuk anda. namun, apa kata kali ini anda bertukar kepada susu rendah lemak pula. Ia lebih menyihatkan dan perut juga terasa lebih kenyang.


DI MAJLIS MAKAN MALAM

3 Pilihlah Dua Atau Tiga Menu Sahaja
Terpesona dengan deretan hidangan yang membangkitkan selera. Ingat! Anda masih berdiet. Tetapkan pilihan paling berkenan di hati. Pilih dua atau tiga menu sahaja dan baliklah ke tempat duduk dari membangkitkan nafsu makan lain. Pastikan pilihan menu anda sihat.

4 Hindar Makanan Berkalori Tinggi
Elakkan memilih makanan berkalori tinggi seperti daging dengan adunan keju yang sememangnya tidak sihat. Bertukarlah pada salad buah-buahan mehupun sayur yang direbus dan dimakan mentah. Anda masih boleh menikmati hidangan malam dengan berselera sekali.

5 Cegah Minuman Berkarbonat
Mahu tidak mahu dalam pesta dan makan malam sebegini, anda tidak terlepas dari minuman berkarbonat mahupun susu pekat krim dan juga kafein yang sangat tinggi. Nah, usah kaku melihat semuanya hanya gara-gara nafsu makan yang tidak mampu anda kawal. Beralihlah kepada jus buah-buahan mahupun hanya air kosong, ia membuat anda lebih sihat.


DI RUMAH

6 Santai Dengan Snek Sihat
Setiap kali menonton televisyen pastikan bekalan air kosong mahupun jus segar sentiasa bersama. Ia mendorong anda dari mengambil makanan yang bukan hanya tidak mengenyangkan tetapi juga tidak sihat. Kekacang, sandwic mahupun buah-buahan segar juga memberi kelebihan pada tubuh. Elakkan snek ringan yang kurang sihat.

7 Coklat Sebagai Ganti Minum Petang
Untuk elakkan snek yang tidak sihat, coklat panas mahupun jus buah-buahan paling disarankan di kala petang ketika anda sadang enak bersantai. Selain mengenyangkan perut, ia turut membekalkan karbohidrat yang sihat untuk tubuh. Namun, usah pula terlebih had.

8 Suplemen Untuk Membantu
Jika makanan menjadi masalah pada anda, ambil suplemen untuk membantu anda membakar lemak makanan yang ada. Selain menyekat kemasukan lemak berlebihan daripada makanan, ia membantu menurunkan berat badan secara sihat.


DI KAFETERIA

9 Pilih Makanan Rendah Lemak
Celaru dengan makanan kafe yang agak terhad. Hanya kerana ini jangan pula anda abaikan diet yang selama ini terjaga rapi. Berusahalah mengambil sup sayur tanpa nasi. Pilihan ikan bakar juga paling sesuai untuk anda.

10 Pesan Makanan Rebus
Jika anda punya masa lapang, ambil masa memesan makanan terlabih dahulu sebelum tiba waktunya. Pesanlah aneka makanan rebus dan bakar yang paling mudah setiap hari. Lama kelamaan, penyedia makanan anda juga sudah terbiasa dengan pesanan sebegini. Bukankah ini juga lebih memudahkan anda untuk berdiet?



Sumber dari majalah rapi

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..