27 March 2013

Ubati Sakit Cara Tradisional

Assalamualaikum semua.. Apa yang dipaparkan ini merupakan petua yang amat berguna yang boleh kita amalkan selain dari menggunakan ubat-ubatan moden yang boleh diperolehi menerusi farmasi dan klinik serta hospital.. Bahan-bahan ini ada yang boleh diperolehi di dalam rumah sahaja tanpa perlu ke pusat perubatan untuk mendapatkan ubat.


Sekarang ini, kita seakan sebati dengan ubat-ubatan moden sehingga terlupa bahawa banyak bahan-bahan semulajadi boleh dijadikan penawar kepada sakit yang dihadapi. Oleh itu, marilah kita amalkan petua-petua lama ini agar tidak lagi hanya bergantung kepada ubatan moden. Di luar negara juga, ada para doktor yang menyarankan pesakitnya mengamalkan bahan-bahan semulajadi sepertimana petua di bawah ini berbanding menyajikan pesakitnya dengan ubat-ubatan moden. Meh kita cuba amalkan petua-petua berikut:-
  • Gastrik
Ambil sebiji buah kurma dan campurkannya dengan sedikit susu kambing atau susu lembu asli yang segar. Kemudian, minum sebanyak dua kali sehari.
  • Melawaskan Kencing
Jika anda ada masalah ketika membuang air kecil, cubalah petua ini. Kisar dua potong nanas yang kurang masak dengan dua gelas air. Tapis dan minum airnya dua kali sehari.
  • Lelah
Bagi anda yang lelah, rebuslah beberapa biji bawang merah kecil sehingga lembut. Kisar dan tapis airnya. Minum seminggu sekali.
  • Senak perut
Jika anda berhadapan dengan masalah senak perut dan selalu sendawa angin, petuanya ialah rebus empat atau lima tangkai cili kering (tangkainya sahaja) bersama dua ulas bawang putih dan tiga cawan air. Campurkan sedikit halia bersama rebusan tersebut. Minumlah beberapa kali. Mudah-mudahan anda cepat sembuh.
  • Sakit Mulut
Sekiranya anak anda mengalami sakit mulut. Cubalah rawat dengan santan. Mula-mula masak santan dari sebiji kelapa dengan satu cawan air. Setelah santan hampir menjadi minyak, masukkan dua atau tiga tangkai daun pucuk manis sehingga warnanya putih. Angkat, sejukkan dan sapu dalam mulut anak anda.

  • Sembelit
Anda mengalami masalah sembelit iaitu sukar buang air besar? Cubalah mana-mana petua sembelit di bawah.

# Makan buah pisang atau betik selalu.

# Ambil dua biji pisang lemak manis yang cukup masak. Buang kulitnya dan kisar bersama segelas air. Amalkan minum air pisang ini dua kali sehari sehingga sembuh.

# Dapatkan akar temu lawak dan segenggam biji sawi. Masukkan ke dalam periuk dengan air secukupnya. Rebus hingga mendidih. Tutup api dan biarkan sejuk pada suhu bilik. Tapis dan minum airnya pagi dan petang setiap hari sehingga sembuh.

# Rebus daun gelenggang dan jadikan ulaman makan bersama nasi setiap hari.



 


No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..