26 June 2013

Suami Jadi Suri Rumah

Assalamualaikum.. Entry yang akan saya paparkan ini mungkin ada yang sedang mengalaminya, telah mengalaminya atau ada di antara ahli keluarga atau sahabat handai yang mengalaminya.. Mungkin pada masa dulu tugas sebagai suri rumah terletak pada bahu isteri.. Tetapi sebaliknya berlaku sejak akhir-akhir ini disebabkan beberapa perkara.. Apapun mari kita baca artikel yang berkaitan, kerana perkara ini ada kebaikan dan keburukannya..



Kehidupan masa kini menyaksikan terdapat segelintir golongan suami yang sukarela menjadi suri rumah tangga sepenuh masa. Bukan tidak pernah berkerjaya tetapi atas desakan dan masalah yang tertentu, mereka terpaksa berkorban demi keluarga. Isteri pula menggalas tugas sebaliknya. Mencari nafkah untuk perbelanjaan sehari-hari.

Walaupun sejak kebelakangan ini wanita yang berpangkat tinggi bukanlah sesuatu yang perlu dipertikaikan lagi tetapi agak janggal apabila ada ‘bisik-bisik’ yang mengatakan suami pula yang dipertanggungjawabkan melayan isteri tatkala pulang dari pejabat. Membancuh air dan melakukan beberapa perkara yang menjadi kelaziman isteri membuatnya. Siapakah yang harus dipersalahkan apabila berlakunya senario sebegini?

Firman Allah S.W.T yang bermaksud : “Lelaki itu adalah pemimpin bagi perempuan sebab Allah melebihkan setengah mereka dari yang lain dan kerna mereka (lelaki) memberi belanja dari hartanya (untuk perempuan).” (Surah An-Nisa’ ayat 34).

Punca suami jadi suri rumah tangga
Dalam pada itu ada tiga punca yang dikenal pasti mengapa suami selesa untuk menjadi suri rumah tangga.

Sesuai dengan karakter
Sesetengah suami sudah diajar untuk melakukan sendiri kerja rumah tanpa mengharapkan bantuan orang lain. Jadi, setelah berumah tangga, mereka masih terikut-ikut dengan cara tersebut. Setakat memasak, mengemas dan membersihkan rumah bukanlah sesuatu yang menyusahkan dan kerana itulah mereka rela untuk ‘bekerja’ di rumah.

Kurang mahir
Ada yang berpandangan, berbanding suami, isteri lebih mahir dan komited ketika bekerja. Malah tempoh menyiapkan satu-satu tugasan juga lebih cepat dan lengkap. Disebabkan itulah suami mengambil keputusan memberi peluang kepada isteri untuk mengembangkan kemahirannya disebabkan kredibiliti yang tinggi. Dalam masa yang sama, kos mengasuh anak juga dapat dijimatkan apabila suami yang melakukannya.

Hasil perbincangan
Sebelum mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan mengurus keluarga, rata-rata dari mereka telah pun berbincang dengan teliti mengenai masalah ini. Berkemungkinan besar pendapatan isteri lebih banyak berbanding suami.

Adalah menjadi satu kerugian apabila isteri meletak jawatan kerana tidak mustahil banyak perbelanjaan yang akan terjejas. Oleh kerana itulah, suami terpaksa mengalah dan mungkin melakukan kerja dari rumah di samping mengurus rumah tangga sepenuhnya.


Lelaki perlu cari rezeki

Dalam pada itu ada juga lelaki yang memilih untuk duduk di rumah kerana tiada pekerjaan dan sengaja mengambil kesempatan di atas kebaikan isteri serta pendapatannya yang tinggi.
Hal seperti ini seharusnya tidak terjadi kerana umum mengetahui bahawa wanita tidak sekuat lelaki. Seharusnya bab mencari nafkah dilakukan oleh suami sendiri malah ada sebab kuat mengharuskan suami keluar mencari rezeki

Maruah
Sebagai lelaki yang digelar ketua keluarga, segala tanggungjawab tergantung di bahunya. Baik dari sekecil-kecil hal hinggalah perkara yang memeningkan kepala. Suami perlu ingat, mencari nafkah buat keluarga adalah maruahnya. Tak kiralah banyak atau sedikit kerana yang diukur adalah usaha dan sejauh mana kesungguhan suami berkenaan untuk memenuhi keperluan isteri dan anak-anak semampunya.

Mudah diarah
Suami yang mengharapkan pemberian isteri sepenuhnya adalah mereka yang terdiri dari golongan yang menerima dan boleh diarah-arah. Apa tidaknya, keperluan serta kelengkapan rumah semuanya isteri sediakan jadi sudah semestinya terbit perasaan ego di hati isteri untuk mengawal rumah tangga. Suami pula tidak boleh berkata apa kerana terhutang budi dengan apa yang telah diberi. Jadi semestinyalah mereka bersedia untuk menerima dan melaksanakan arahan yang diperintah.

Biasakan memberi dari menerima
Sebagai nakhoda, mereka sepatutnya menjadi pemberi, bukannya penerima. Sesuai sangatlah dengan jawatan pentadbir keluarga. Namun ada sesetengah keadaan yang membuatkan suami dibolehkan menjadi penerima seperti, kurang upaya, terdesak dan macam-macam lagi. Pemberian yang dimaksudkan biarlah seperti mengukur baju di badan sendiri. Semampunya tanpa membebankan hati dan perasaan kerana suami yang selesa dan bersenang-lenang di rumah adalah individu yang tidak bertanggungjawab sekali gus menyalahi hukum syarak.

Apabila suami melakukan kerja-kerja isteri sepenuhnya secara tidak langsung membentuk satu situasi yang kurang selesa. Jika membantu meringankan tugas-tugas isteri di rumah tidak mengapa tetapi janganlah sampai mengambil alih secara total. Benar, Islam tidak melarang wanita untuk keluar bekerja tetapi bekerja yang dimaksudkan bukanlah untuk menanggung sepenuhnya keperluan keluarga.


Syarat jika isteri keluar bekerja

Dalam hal isteri keluar bekerja menyara keluarga ada perkara yang harus dipatuhi oleh mereka. Antara syaratnya ialah :

Mendapat keizinan
Para isteri perlu mendapat lampu hijau sebelum membuat keputusan untuk keluar bekerja. Sekiranya suami tidak mengizinkan maka isteri tidak boleh keluar begitu sahaja meskipun niatnya untuk membantu suami.

Pekerjaan yang halal
Pastikan kerja yang ingin dilakukan itu halal dan tidak menjurus kepada maksiat. Sebagai isteri, sudah menjadi tanggungjawabnya untuk menjaga maruah suami dan mereka perlu tahu batas-batas yang telah ditetapkan oleh syarak merangkumi pergaulan dengan lelaki yang bukan muhrim dan lain-lain lagi.

Niat
Pasti ramai yang mengetahui, setiap kali memulakan perkara baru perlulah disusuli dengan niat yang baik. Secara tidak langsung, ia menjadi doa agar pekerjaan yang dilakukan mudah dan diberkati.
Niat membantu suami adalah sesuatu yang harus dipuji tetapi apabila ia menyimpang ke arah lain maka cepat-cepatlah kembali ke landasan yang telah ditetapkan. Jangan sekali-sekali khianati kepercayaan yang suami berikan dek kerana dipengaruhi rasa seronok berada di luar perhatian.


Gugat kerukunan rumah tangga

Seperti yang dikatakan tadi, situasi yang berlaku ini juga mengundang beberapa perkara buruk. Sekiranya tidak ditangani segera, tidak mustahil ia mampu mengganggu-gugat kerukunan sesebuah rumah tangga. Antara risiko yang harus ditempuhi ialah :

Besar kepala
Isteri yang biasa memberi akan berasa dirinya lebih tinggi dan perlu dihormati. Di peringkat awal, mungkin tidak banyak masalah tetapi lama-kelamaan ego sebagai seorang ketua pasti ada. Pantang silap sedikit, ada sahaja kata-kata kesat yang akan keluar dari mulutnya tanpa mengira suami atau siapa sahaja.

Anak keliru
Apabila isteri yang mengeluarkan belanja maka anak-anak pun akan keliru dengan apa yang berlaku. Mana tidaknya, jika dilihat keluarga lain, bapa bertanggungjawab menyediakan belanja sementara ibu duduk di rumah mengurus rumah tangga. Dalam hal ini, anak-anak pasti tertanya-tanya siapa yang harus lebih dihormati sama ada ibu atau ayah.

Ambil kesempatan
Setelah lama duduk di rumah, tidak mustahil ada segelintir suami yang mengambil kesempatan untuk lari dari memberi nafkah. Usah begitu kerana apa juga yang berlaku, nafkah adalah satu tanggungjawab yang perlu dilunaskan. Di rumah pun boleh tambah pendapatan sekiranya suami kreatif dan berfikir tentang amanah yang tersandang di bahunya. Di dunia mungkin tak berasa apa tetapi di akhirat nanti, jawablah dengan Yang Maha Pencipta.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..