25 June 2013

6 Tumbuhan Penawar




Orang dulu-dulu terlebih dahulu mengamalkan penggunaan herba dalam kehidupan seharian. Menggunakan sireh bagi menyejukkan badan, daun bambu untuk menghilangkan gatal-gatal serta mengamalkan ulam-ulaman bagi mengekalkan awet muda. Tetapi, tahukah anda tumbuhan herba semakin susut bilangannya kini, melainkan ditanam di halaman rumah. Jadi, apakata pembaca teruskan amalan penanaman tumbuhan herba supaya tradisi turun menurun yang menyihatkan ini berkekalan dismaping dapat mengelakkan penggunaan ubat-ubatan. Antara tumbuhan herba yang boleh dijadikan hiasan adalah seperti berikut:

  • Hibiscus rosa-sinensis (Bunga raya)

Kulit dahan bunga raya putih baik untukpengaliran kitaran haid dan merawat bronchitis. Manakala daunnya dijadikan tuam atau direbus untuk merawat sakit kepala, demam dan batuk.

 
  • Lantana camara (Bunga Tahi Ayam)

Daunnya ditumbuk lumat hingga menjadi pes digunakan untuk merawat luka, ulser dan bengkak. Air rebusan akarnya pula baik untuk merawat sakit gigi, radang dan gonorea.
 
 
  • Psidium guajava (Jambu Batu)

Daun jambu batu baik untuk merwat batu dan juga cirit birit manakal jusnya berkhasiat untuk menyembuhkan demam denggi berdarah.


  • Citrus microcarpa (Limau kasturi)

Perahan jus daripada buah limau kasturi dicampurkan dengan madu lebah mampu mengurankan lelah jika di ambil seminggu sekali. Aroma buahnya juga mampu meredakan sakit kepala dan menghilangkan masalah bau badan.
 
  • Murayya keonigi (Daun Kari)

Untuk mengilatkan rambut, keringkan daun kari kemudian tumbuk sehingga menjadi serbuk. Amalkan meminum bancuhan serbuk daun kari ini selama sebulan dan rambut akan menjadi bertambah bersinar. Manakala, jus daunnya dicampur dengan jus limau nipis dan gula dapat mengurangkan mabuk hamil, menyingkirkan lemak, mengatasi masalah gigi dan tulang kanak-kanak serta mencegah penyakit kencing manis.


  • Piper sarmentosum (Daun Kaduk)

Daun direbus untuk mengurangkan demam malaria, radang otot dan sendi, batuk, selsema dan disapu pada badan bagi menghilangkan sakit-sakit badan. Selain direbus, daunnya juga

boleh ditumbuk lumat dan diletakkan dikepala bagi merawat sakit kepala. Selain digunakan secara luaran, daun kaduk boleh dimakan bersama hal;ia bagi mengurangkan sakit gigi.





Sumber dari http://www.karangkraf.com/6-tumbuhan-penawar-1.172403

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..