Perubatan tradisional banyak menggunakan daun sirih untuk meredakan kesakitan. Daun sirih mengandungi eugenol yang bersifat antifungal. Ia berfungsi untuk menghalang perkembangan yis dari Candida albicans.
 

Daun sirih juga mengandungi antiseptik yang berperanan membunuh bakteria. Sifat antiseptiknya lima kali lebih efektif. Antara manfaat daun sirih termasuk seperti di bawah:
 

1      Bayi kembung perut

Gunakan daun sirih yang dilayur di atas tudung periuk dan di sapu sedikit dengan minyak kelapa .Agak-agak suam, demah atau tuam pada sekitar perut, pusat, ari-ari dan di sekitar kemaluan bayi terutama bayi lelaki yang selalu diserang angin pasang.
 

2      Masalah keputihan

Rebus 10 helai daun sirih yang telah dicuci bersih dalam 2.5 liter air. Gunakan air rebusan yang masih hangat tersebut untuk mencuci vagina.
 

3      Ditumbuhi bisul

Ambil daun sirih secukupnya dan cuci bersih. Setelah itu giling sampai halus dan disapukan pada bisul dan sekelilingnya. Balut dan ganti dua kali sehari.
 

4      Bronkitis

Rebus tujuh helai daun sirih yang telah dicuci bersih bersama sepotong gula batu dalam dua gelas air bersih. Tunggu sehingga rebusan menjadi satu gelas. Minum tiga kali sehari masing-masing sepertiga gelas.
 

5      Batuk

Siapkan 15 helai daun sirih dan tiga gelas air. Cuci bersih daun tersebut dan rebus sampai menjadi tiga perempat bahagian. Minum bersama madu.
 
6      Kurangkan bengkak susu

Ambil beberapa helai daun sirih, cuci bersih dan sapu dengan minyak kelapa. Kemudian hangatkan di atas api sampai layu. Tampalkan di sekitar payu dara yang bengkak selagi daun masih hangat.