14 June 2013

Ringankan Beban Isteri Hamil

Assalamualaikum.. Ari ni citer pasal orang pregnant.. Yelah orang mengandung nih kekadang emosional skit.. Mana taknya dengan perubahan diri dan pembawakan budak la orang tua-tua cakap.. Jadi para suami atau bakal bapa di luar sana, cubalah prihatin dengan isteri dan bakal ibu kepada zuriatmu.. Bukan mudah bagi seorang perempuan, isteri dan bakal ibu melalui keadaan ini.. Oleh itu para suami di luar sana prihatinlah kepada isterimu..

Ok la saya tak mau berceloteh banyak-banyak kat sini, meh baca info yang para suami di luar sana boleh praktikkan kepada isteri yang sedang mengandung.. Apa salahnya mengambil hati isteri sendiri.. Kan dia sedang mengandungkan zuriatmu jua.. Sekurang-kurangnya rasa beban di saat mengandung ini sedikit terubat dengan keprihatinan para suami.. Para isteri akan terasa dirinya dihargai.. Jangan anggap ianya beban bagi anda.. Hargai isteri anda sebaiknya..


 
Ketika hamil, isteri mengalami perubahan emosi dan fizikal. Sudah tentu ketika ini perasaan sudah tidak sama seperti sebelum hamil. Sokongan daripada suami tercinta amat penting ketika ini.

Suami pula janganlah tidak sensitif dengan situasi isteri yang sedang menyesuaikan diri dengan perubahan hormon yang barlaku dalam badannya. Mungkin bagi yang baru pertama kali hendak bergelar bapa, sedikit panik dengan perubahan tersebut tetapi dengan bertanya dan mencari maklumat sekurang-kurangnya ia dapat membantu.

Berikut antara perkara yang boleh dilakukan oleh suami untuk meringankan bebanan isteri yang sedang hamil.

1 Luangkan masa bersama isteri
Kadang kala perhatian dan sentuhan daripada suami sudah cukup menenangkan emosi isteri yang serba tidak kena. Bulan-bulan pertama kehamilan memang cukup merimaskan bag sesetengah bakal ibu. Dengan sentiasa berada di sisi isteri, ia sudah cukup mengurangkan bebanan yang ditanggung.

2 Penuhi keinginan isteri
Kita sedia maklum, wanita di awal kehamilan biasanya mengidam makan bermacam-macam-macam makanan. Suami janganlah menempelak keinginan isteri sebaiknya cuba penuhi keinginan tersebut. Pastikan juga isteri menjamah makanan yang berkhasiat.

3 Fahami situasi isteri
Wanita hamil perlu membawa bebanan perut yang semakin membesar. Justeru pergerakan mereka menjadi perlahan daripada biasa. Jika keluar bersiar-siar dengan isteri, cuba fahami keadaan tersebut. Janganlah memarahi isteri kerana berjalan perlahan sebaliknya suami perlu mengikut rentak isteri yang berjalan perlahan.

4 Ringan tulang
Apa kata suami belajar menjadi ringan tulang dengan kerja-kerja rumah. Apabila melihat kain baju belum berbasuh atau berlipat atau rumah agak bersepah, terus kemaskan ia tanpa perlu membebel atau bertanyakan isteri mengapa tidak mengemasnya.

5 Belajar perubahan isteri
Wanita hamil akan mengalami perubahan emosi yang sukar dijangka. Marah, merajuk atau terlalu sensitif akan mengiringi mereka sepanjang kehamilan. Suami perlulah bersedia dengan situasi ini.

6 Siapkan hidangan makan
Jika selama ini semua tugas menyiapkan hidangan makan dilakukan oleh isteri, apa salahnya ketika isteri sedang ‘mabuk’ mengandung, suami pula yang mengambil alih. Legalah sikit isteri yang sedang ‘berperang’ dengan ketidakselesaan itu.

7 Bantu jaga anak lain
Jika isteri hamil anak kedua atau seterusnya, tentu sahaja perhatian kepada anak-anak lain akan berkurangan seketika ekoran alahan yang teruk. Justeru, suami ambillah kesempatan untuk melayani kerenah anak. Sekurang-kurangnya anda akan bertambah cekap menguruskan keperluan anak.

8 Bawa isteri bersiar-siar
Sekiranya ada waktu, bawalah isteri keluar menghirup udara segar. Mungkin suasana yang berbeza daripada rumah dapat mengurangkan rasa tidak selesa yang sedang dialami.

9 Jangan berkira
Kadang kala ada isteri yang mengandung suka dimanjakan oleh suami. Bukan mengada-ngada tetapi perubahan hormon yang mendorong perasan tersebut. Apa salahnya suami melayan kerenah isteri yang sedang hamilkan zuriat anda. Misalnya buatkan isteri segelas susu sebelum tidur, suapkan makanan ke mulutnya dan sediakan ubat yang perlu dimakan. Tentu kasih sayang anda semakin erat.






 
 
 

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..