18 March 2011

Bawang..Ingat khasiat, pedulikan baunya!

Hidangan sate tidak lengkap jika tidak disertai hidangan iringan seperti nasi impit, timun dan bawang. Tapi gara-gara bimbang nafas berbau, ramai yang mengelak untuk mengambil hidangan yang mengandungi banyak bawang. Tidak hanya bawang merah atau bawang besar, bawang putih terutamanya antara yang menyebabkan nafas paling berbau yang tidak menyenangkan.

Walaupun begitu, khasiat bawang jauh lebih baik mengatasi kekurangannya yang menyebabkan nafas berbau. Bawang putih misalnya, terbukti secara ilmiah membantu menghindari dari segala jenis kanser seperti kanser payudara, perut, usus dan kulit. Jadi, bagaimana mahu mendapatkan kebaikan bawang tanpa perlu bimbang dengan kesan nafas berbau? Ikuti tip di bawah:-


Makan epal, bayam dan kemangi
Menurut hasil kajian, makanan-makanan di atas kaya dengan fenol dan mampu menghilangkan aroma bawang. Kandungan polifenolnya berfungsi seakan antioksidan yang mampu memecahkan kandungan sulfur pada bawang penyebab nafas berbau.


Susu

Sebuah kajian terbaru mendapati bahawa susu mungkin lebih efektif untuk menghilangkan bau bawang, lebih-lebih lagi jika anda meminumnya sebelum anda makan bawang putih. Pengkaji mendapati bahawa susu memiliki kemampuan lebih baik untuk mengurangi bau bawang.



Teh hijau
Minum teh hijau sebelum atau sambil menikmati makanan mengandungi bawang juga boleh mengurangkan aroma bawang pada mulut. Ini kerana, kandungan polifenol di dalamnya yang dapat memecahkan sulfur, sama seperti pada bayam, epal dan kemangi.






Sumber dari majalah mingguan wanita


Banyak juga khasiat bawang tanpa kita sedari.. Kita seringkali menghindari memakan bawang kerana baunya yang kurang menyenangkan.. Menyebabkan kita merasa malu untuk berbicara sekiranya kita baru mengunyah bawang..

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..