Ikan baik untuk tambahan diet kerana kaya dengan vitamin, mineral dan keperluan khasiat yang diperlukan oleh manusia untuk sihat dan cerdas.

 

Berikut ini adalah beberapa khasiat yang dapat diperolehi dengan memakan ikan.
 
1. Kesihatan kardiovaskular

 

Asid lemak omega-3 yang ada dalam ikan telah terbukti memberi kebaikan kepada jantung, arteri, dan vena yang membentuk sistem kardiovaskular anda.

 

2. Menurunkan tekanan darah

 

Minyak ikan sangat berguna untuk menurunkan tekanan darah, tetapi peranannya dalam pencegahan belum terbukti.

 

3. Menurunkan berat badan

 

Menurut kajian yang dilakukan di University of Georgia, minyak ikan dengan DHA membantu menghentikan penukaran pra sel lemak ke dalam sel lemak sehingga mengurangkan pengumpulan lemak secara keseluruhan.

 

4. Mengurangkan risiko kanser

 

Omega-3 dalam ikan telah terbukti membantu mencegah tiga jenis kanser utama, iaitu kanser payu dara, usus, dan prostat.

 

5. Meningkatkan fungsi otak

 

Asid lemak omega-3 pada ikan dapat membantu perkembangan otak anda. Pengambilan omega-3 yang tepat dapat membantu meningkatkan fokus mental kepada anak-anak dan orang dewasa.

 

7. Menyihatkan mata

 

Pengambilan ikan sangat baik kerana mempunyai kemampuan dalam memperbaiki penglihatan. Ikan dapat melawan degenerasi makula (bagian tengah retina), glaukoma, dan sindrom mata kering.

 

8. Kecantikan kulit

 

Sesiapa yang banyak makan ikan akan memiliki kulit cantik. Menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of Lipid Research, asid lemak omega-3 EPA yang terdapat dalam minyak ikan  membantu melambatkan proses penuaan kulit.