23 February 2012

Mulianya Memaafkan Pasangan



 1  Tiada guna mencintai pasangan jika anda tidak berupaya untuk memaafkannya. Maafkan dia jika anda masih menyayanginya. Perasaan cinta dan sayang bermakna anda bersedia untuk menerima dia. Tambahan pun jika dia sudah mengakui kesalahannya dan berusaha memohon kemaafan.

 2  Hadiah kepada diri sendiri. Memaafkan pasangan juga adalah satu hadiah untuk diri anda sendiri. Ini kerana apabila anda memaafkan pasangan anda bermakna anda sebenarnya sedang memberi peluang untuk anda berdua lebih mengenali antara satu sama lain.

 3  Jika masih saling memerlukan. Walaupun anda tidak menyedari anda juga sebenarnya memerlukan dirinya dalam hidup anda. Maafkanlah dia kerana anda juga perlukan dia seperti mana dia memerlukan anda untuk mendidik kesalahannya.

 4  Tunjuk teladan kepada anak-anak. Bagi pasangan yang sudah berkeluarga dan mempunyai anak-anak berikan 'role model' yang baik untuk mereka ikuti termasuklah sikap memaafkan pasangan. Anak-anak biasanya akan mengikut telunjuk dan contoh yang ditunjukkan oleh kedua ibu bapa dan bakal membesar menjadi orang yang pemaaf.

 5  Hubungan akan berkekalan. Pasangan yang saling memaafkan pastinya dapat membina hubungan yang lebih berkekalan berbandaing mereka yang rumah tangganya sentiasa berantakan dan bergolak walau pun di atas kesalahan yang kecil. Jadi teruskan hidup dengan gembira tanpa ada rasa dendam. Dendam berupaya hilang jika kemaafan yang dipohon sudah berbalas.



Sumber dari majalah nur

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..