31 October 2011

Manfaat Air Putih


 1  Air putih tidak mengandungi kalori, gula, ataupun lemak. Lebih elok minum segelas air putih sebelum makan atau sehingga merasa sedikit kenyang. Ini dapat merangsang kita mengurangkan kuantiti makanan yang diambil.


 2  Air putih juga mampu menangani maslah dalam kulit. Air tersebut akan membantu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak. Kulit itu terdiri dari 70% kandungan air, dan apabila anda tidak cukup air, anda dapat terkena masalah kulit seperti berjerawat, kulit kering.


 3  Air membantu dalam proses menghilangkan dan mengurangkan racun serta bakteria dalam tubuh. Ini adalah perkara yang paling penting dalam manfaat air itu sendiri. Detoksifikasi dapat membantu tubuh melawan penyakit dan menyingkirkan bahan kimia yang dapat merosakkan sistem organ tubuh manusia. Bahkan beberapa jenis penyakit kronik sekalipun.


 4  Tugas air putih atau air suam juga membantu meringankan tugas ginjal untuk memproses dan membuang racun yang terdapat dalam darah.


 5  Pengambilan air putih yang mencukupi setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan dan terhindar daripada masalah sembelit. Malah, pembakaran kalori juga akan bekerja dengan lebih efisien.


 6  Air putih tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai-bagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. ini kerana air dapat membantu memperkuat kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sestem pernafasan.


 7  Jika otot terasa sakit dan lelah ini bermakna cecair dalam tubuh tidak seimbang. Sebaiknya minum air dengan banyak sebelum mula bersenam bagi menggantikan peluh yang keluar ketika bersenam.




Sumber dari majalah dara.com

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..