13 August 2013

Makanan Penurun Berat Badan




Tidak perlu berlapar untuk langsing. Hanya perlu kawal pemakanan serta aktif melakukan aktiviti olahraga. Berikut adalah beberapa jenis makanan yang boleh membantu menurunkan berat badan dengan efektif:

Ginseng

Ginseng adalah bahan semula jadi yang dapat membantu menurunkan berat badan. Ginseng mengandungi pelbagai manfaat, antaranya sebagai sumber tenaga. Malahan, ginseng kaya dengan serat, membantu meningkatkan metabolisme tubuh serta menstabilkan tekanan darah. Mereka yang menderita penyakit diabetes juga boleh mengambil ginseng di dalam pemakanan mereka.


Cili merah

Cili merah umumnya dapat dijadikan rencah masakan atau sebagai sambal. Rasanya pedas, tetapi mengandungi komponen capsaicin yang istimewa untuk tubuh. Cili merah memberikan rasa hangat selain pedasnya dan membantu membakar kalori dengan lebih banyak. Ia juga ternyata dapat membantu meningkatkan metabolisme tubuh sehingga menjadi salah satu bahan yang disarankan untuk dicampurkan di dalam masakan sehari-hari.

Lada hitam

Rasanya juga sedikit pedas dan hangat setelah masuk ke dalam tekak. Bahan rempah utama kebanyakan hidangan barat ini terasa sedap dan punya aroma istimewa. Lada hitam membantu meningkatkan metabolisme tubuh serta mengekalkan berat badan. Daripada aspek lain, lada hitam ini mampu meningkatkan kemampuan tubuh untuk menyerap beraneka nutrisi dengan maksimum.

Kunyit

Sejak turun temurun, kunyit telah lama digunakan sebagai bahan untuk melangsingkan tubuh. Malahan, kunyit juga dipakai sebagai pewarna. Kaya dengan antioksidan serta kaya nutrisi lain.

Ketika kunyit masuk ke dalam tubuh, curcumin, iaitu bahan yang terdapat di dalam kunyit ini akan membantu mengurangi jumlah lemak di dalam sel tubuh. Kunyit memaksa lemak berlebihan untuk keluar melalui saluran pencernaan. Inilah sebabnya kita akan kerap buang air kecil setelah makan kunyit.

Kayu manis

Kayu manis juga salah satu bahan dengan aroma yang manis dan rasa yang istimewa. Ia merupakan bahan yang dapat membantu mengusir kulat atau virus di dalam tubuh dan menyeimbangkan jumlah bakteria baik sehingga dapat menyerap nutrisi secara maksimum. Kayu manis juga membantu anda mengendalikan nafsu makan sehingga merupakan terapi yang terbaik untuk anda yang ingin menurunkan berat badan.

Halia

Aroma halia cukup pedas dan terasa hangat setelah masuk ke dalam tubuh. Ia memberikan rasa relak pada seluruh bahagian tubuh serta membantu menyeimbangkan metabolisme tubuh. Mengambil halia dapat mengendalikan nafsu makan sehingga menjadikan halia ini antara bahan yang disarankan untuk dicampurkan ke dalam minuman dan diminum setiap kali sebelum makan.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..