17 January 2013

Panduan Tidur Dengan Cukup




Ada sebahagian dari kita mengalami masalah tidur tidak cukup. Begitu juga aku, bila tidur tidak cukup mulalah kepala berasa pening nak muntah. Macam-macam rasa ada, nak buat kerja pun susah bila dah tak ok macam ni kan. Meh kita kongsi lima (5) panduan tidur dengan cukup iaitu:

Disipin

Makanya, biasakan tidur mengikut waktu yang tetap setiap hari. Selain itu, perlu membataskan waktu tidur siang agar tidur malam tidak terganggu. Ada segelintir orang hal ini memang diakui agak sukar untuk diamalkan. Namun bagi mendapatkan tidur yang mencukupi, anda perlu tekad untuk cuba melakukannya.


Senaman Teratur

Aktiviti berolaraga misalnya yang teratur iaitu 20 hingga 30 minit seminggu selama tiga hingga empat kali menjadikan anda dapat menghilangkan segala ketegangan dan kekusutan yang mungkin dialami. Jadi, luangkan masa untuk bersenam.

Suasana tenang

Tenang itu menang indah. Kewujudannya menyebabkan tidur yang nyaman. Oleh itu, pastikan bilik tidur anda mempunyai elemen ini.

Jaga Perut

Jagakan jadual pemakanan harian. Elakkan daripada tidur dengan perut yang terlalu kenyang. Jadi jangan makan dua jam sebelum tidur.

Tenangkan Perasaan

Perasaan itu ada kuasanya tersendiri dalam menggerakkan gerak rasa. Jadi elakkan terlalu banyak berfikir sebelum tidur. Oleh kerana itulah, anda perlu relaks sebelum masuk tidur. Untuk mengurangkan tekanan, anda digalakkan untuk melakukan teknik meditasi atau mengamalkan senaman pernafasan.

Amalkan Berzikir

Biasakan diri berzikir sebelum tidur. Cukup dengan menggunakan jari jemari untuk berzikir. Ada ketikanya tanpa disedari anda tertidur semasa berzikir. Memang lena tidurnya.


Baca ayat al-quran

Membaca ayat-ayat al-Quran seperti empat kul sebelum tidur membantu tenangnya tidur itu. Ada masanya bila tersedar dari tidur rupa-rupa sudah menjelang pagi. Hati rasa tenang dan indah meneruskan kehidupan itu.




2 comments:

  1. Untuk sihat memang penting tidur mesti cukup ye

    ReplyDelete
  2. Baik kak AriahJudah.. Tapi kekadang tido mmg tak cukup, mana taknya urusan rumah, keja, anak2 semua nak kena uruskan.. Kalau tido awal, mesti terjaga tgh mlm.. Ntahlah..

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..