27 June 2012

Hindari Guna Bahasa Pelat




Tip untuk ibu bapa

 1  Bagi masa pada anak-anak

Untuk mendapatkan anak yang petah dan bijak berkata-kata memerlukan masa. Didik mereka setiap hari dan jangan terlalu mendesak untuk melihat hasilnya.


Sebaliknya gunakan pelbagai pendekatan sama ada di rumah, di dalam kereta ketika membeli-belah dengan mengajak mereka bercakap kepada isu yang lebih besar dan pelbagai.


 2  Cari masa berinteraksi dengan anak di dalam kereta.


Cari isu-isu yang boleh merangsang perbendaharaan kata anak-anak. Bercakap perkara yang baik-baik dengan anak. Jangan hanya fokus pada persekolahan saja.


 3  Berbual sebelum tidur.

Bercerita dengan anak sebelum tidur dengan membacakan buku cerita ketika mereka masih kecil sehingga usia 11 tahun. Ini akan mengeratkan hubungan dan mewujudkan rasa seronok kepada anak-anak.


 4  Bawa anak keluar makan secara berdua.
Ini boleh dilakukan dengan membawa anak makan bersama dan beri mereka ruang untuk meluahkan apa saja mengenai ibu bapa atau adik-beradik yang lain. Gunakan peluang berbual menerusi media sosial seperti Facebook supaya mereka merasakan ibu bapa adalah orang yang boleh dipercayai dan dekat dengan mereka.

 




sumber dari harian metro


Ermm betul tu.. kita kena banyak berinteraksi dengan anak-anak untuk mempercepatkan perkembangan pertuturan anak, agar petah bercakap dan bijak berkata-kata..


No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..