08 March 2011

Hidung Tersumbat

Selesema pastinya menyeksakan. Sakit kepala, mata terasa panas, hidung berair dan tersumbat terutama ketika tidur di waktu malam antara gejala yang sering dialami mereka yang diserang selesema. Tidak kurang juga, ada yang demam, bengkak pada mata dan mengalami batuk-batuk. Biasanya pengumpulan mukus (lendir atau hingus) pada hidung akan menyebabkan hidung tersumbat.

Cara biasa yang sering kita lakukan adalah mengeluarkan kesemuanya dengan cara menghembus di tandas agar mudah untuk bernafas semula. Berulang-alik ke tandas untuk membuang kesemua hingus tadi antara salah satu 'seksa' yang terpaksa diharungi.

Untuk mengatasi masalah hidung tersumbat ini sebenarnya ada tip tersendiri. Cuba ikuti panduan di bawah.




Minum banyak air
Minum banyak air sebenarnya penting untuk menjaga cairan di dalam tubuh agar keadaan hidung kekal lembap bagi membantunya lebih kebal terhadap jangkitan. Selain itu, ketika anda mendapat tanda-tanda akan dijangkiti selesema seperti bersin yang tidak berhenti-henti, amalkan minum air suam. Ia dapat menghindari diri anda dari dijangkiti selesema.







Cari tempat hangat
Seboleh-bolehnya jauhi tempat berhawa dingin kerana ia boleh memburukkan keadaan hidung tersumbat anda. Hidung yang tersumbat teruk menyebabkan kepala semakin sakit.



Ambil vitamin C
Banyakkan pengambilan vitamin C. Tidak semestinya pada pil-pil tetapi anda boleh dapatkannya secara semula jadi dengan menikmati makanan seperti limau dan buah strawberi.



Kunyah halia
Jangan pandang rendah pada halia. Rasanya pedas dan berangin tetapi inilah yang dapat membantu anda untuk mengurangi hidung tersumbat. Makan tiga potong atau hirisan halia setiap hari ketika anda dijangkiti selesema. Ia efektif secara semulajadi mengurangi gejala hidung tersumbat.




Keluarkan hingus
Membuang hingus yang banyak di dalam hidung juga membantu, tetapi perlu ada caranya. Jangan memaksa hingus yang ada di dalam hidung untuk keluar dengan cara menghembus dengan kuat. Hembuskan nafas melalui hidung secara perlahan. Cuba agar tidak menyedut kembali hingus anda.





Sumber dari majalah mingguan wanita


No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..