06 March 2012

Diet Terbaik Untuk Pengidap Kanser Hati


MAKANAN DAN MINUMAN YANG PERLU DIAMBIL

 1  Susu dan Yogurt
Susu dan yogurt dapat mengurangkan perkembangan barah hati. Anda harus memastikan bahawa susu dan yogurt yang diambil adalah bebas gula.

 2  Buah-Buahan Segar dan Sayur-Sayuran
makan 7 hingga 9 hidangan buah-buahan segar dan sayur-sayuran (organik dan bebas racun perosak). Anda harus mengambil sayur-sayuran dan buah yang mengandungi vitamin C dan vitamin B yang tinggi. pastikan sayur-sayuran dan buah-buahan itu adalah organik dan tidak menggunakan racun perosak. Menurut penelitian, mereka yang mengamalkan pemakanan sayur-sayuran kuning dan oren (labu, ubi jalar, ubi) dan sayur-sayuran seperti brokoli mempunyai peluang yang lebih rendah untuk mendapat barah hati berbanding mereka yang tidak memakan sayur-sayuran ini secara teratur.

 3  Teh
Teh hijau adalah salah satu minuman popular yang biasa digunakan sebagai minuman berkhasiat.

 4  Makanan Berserat Tinggi
Salah satu cara untuk melawan penyakit barah hati ialah pesakit haruslah mengambil makanan yang berserat tinggi seperti oat dan kekacang.

Ada dua kategori makanan berserat tinggi yang memberikan kesan yang berbeza pada tubuh kita. Pertama adalah serat larut dan yang kedua serat tidak larut.

Serat larut seperti kacang kering, kacang peas, oat dan biji rami. Ia juga terdapat pada jeruk epal dan lobak merah. Serat larut ini membantu mengatur gula dalam darah kerana ia terikat dengan asid lemak dalam perut dan memanjangkan proses pencernaan. Selain itu, ia juga turut menurunkan tahap LDL (Low Density Lipoprotein) atau dikenali sebagai "kolesterol buruk" dan membantu mengurangkan jumlah kolesterol secara keseluruhan.

Untuk serat tidak larut, kita boleh menemuinya dalam roti gandum, bunga kobis, kacang hijau, pada kulit buah-buahan dan sayur-sayuran berakar. Ini baik untuk proses pencernaan dan membantu pengeluaran toksin dalam badan serta mengimbangi keasidan dalam badan.

 5  Jus Delima
Pesakit barah hati dinasihatkan untuk mengambil minuman jus delima kerana ia membantu sebagai agen mencegah. Untuk lelaki, satu lagi manfaat jus delima adalah ia juga merupakan pilihan yang berkesan bagi rawatan kanser prostat.

 6  Minyak Zaitun
Minyak zaitun dapat membersihkan hati dan memberikan fungsi tubuh anda kembali ke tahap optimum. Bahkan ia meningkatkan tumpuan dan tenaga anda.

 7  Ikan Stim dan Rebus (Ikan Laut Dalam)
Ikan memberikan khasiat lemak sihat dan tidak memburukkan barah hati. bagi mereka yang sangat peka mengenai barah, ikan laut dalam adalah pilihan yang terbaik. Ianya merupakan sumber protein yang bagus.

 8  Diet Bebas Gula
Perkara yang paling mustahak dalam mencegah barah hati adalah pemakanan yang bebas gula. Ini kerana pesakit diabetes mempunyai risiko yang sangat tinggi untuk mendapat kanser hati.

 9  Lemak Haiwan / Lemak Trans
Pesakit barah hati harus mengelakkan daripada mengambil kedua-dua jenis lemak tersebut kerana ianya berbahaya bagi melawan penyakit kanser.

10 Daging Merah
Anda tidak boleh mengambil daging merah secara berlebihan atau elakkan dari mengambil daging merah.

11 Keju
Pesakit barah juga perlu menghindari dari memakan bijan, lada dan keju. Ini kerana ianya akan memburukkan lagi keadaan barah tersebut.





Sumber dari majalah rapi

1 comment:

  1. Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat.. hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 017468 7570 mohd zuhairi… Hubungi saya sgera..nanti sy akn bmbing puan n tuan bgaimna hrus d lakukan n tndakn yg tpt plu d buat msa dpt knser n bgai mna hndak rwat kn...boleh sertai grup psakit2 knser sy n mlhat testmni yg amat bnyk...kita bley bbncng bgai mna nk mrawat...sy n psakit2 yg dh smbuh or yg msih d rwat n mkin sht akn bmbing n tnjuk ajar tuan n puan n bg smgt motivasi...jgn kita kseorangan...bla ksorangan...sllu kita akn lmah n down...sertai sy n hbungi sy scpt mkin utk lhat testmni2 mnarik sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    Layari laman web jusinfiniti.blogspot.my utk testimoni dan jika mahu lebih banyak lagi jadi lah ahli grup psakit2 saya anda akan bertemu lebih banyak pesakit2 yang telah sembuh dan juga pesakit2 yang masih sedang berjuang melawan kanser


    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..