28 March 2011

Fakta Mengenai Perfume



Minyak wangi adalah campuran wangian berasaskan minyak atau alkohol serta campuran aroma dan pelarut yang digunakan untuk memberi kesegaran kepada tubuh. Setiap perfume mempunyai ketahanan yang berbeza bergantung pada campuran yang terdapat di dalamnya. Label pada perfume menunjukkan kadar ketahanan bagi sesuatu perfume.


  • Eau de Cologne (EDC) - jenis campuran pekatan minyak wangi terendah sekitar 2-5% yang aromanya tahan sehingga 3 jam. Umumnya, ia sering ditemui pada produk-produk minyak wangi untuk wanita.

  • Eau de Toilette (EDT) - jenis campuran pekatan minyak wangi sekitar 4-10%, lebih sedikit jika dibandingkan dengan EDC dan aromanya tahan sekitar 3-4 jam. Minyak wangi jenis ini banyak dihasilkan untuk lelaki.

  • Eau de Parfum (EDP) - jenis campuran pekatan minyak wanginya yang banyak iaitu 10%-20%. Minyak wangi jenis ini biasanya banyak untuk wanita dan harganya agak mahal. EDP sekitar yang mempunyai kadar ketahanan sehingga 3-4 jam.

  • Cologne, Parfum Classic atau Pure Perfume - jenis campuran pekatan minyak wangi yang tinggi jika dibandingkan dengan yang lain iaitu 15%-30%. Ia mempunyai kadar ketahanan aromanya lebih dari 6 jam.


Untuk menjadikan haruman wangian perfume tahan dengan lebih lama, semburkan wangian perfume tersebut pada kulit. Kulit adalah lebih panas pada bahagian denyutan nadi yang membantu keberkesanan bauanya untuk menyerlah. Antara bahagian badan yang sesuai untuk menyemburkan haruman adalah seperti berikut:-


  • Belakang telinga

  • Di bawah leher

  • Bahagian siku

  • Pelipat lengan

  • Bahagian pergelangan tangan dan dada

# Tidak digalakkan menyembur perfume pada baju kerana ianya boleh merosakkan pakaian dan boleh meninggalkan kesan tompok pada pakaian.


Secara umumnya, perfume yang belum dibuka boleh disimpan sehingga 3 tahun. Tetapi apabila sudah dibuka, ianya boleh disimpan dalam tempoh 6-18 bulan. Perfume juga mempunyai 3 kelemahan iaitu cahaya, suhu yang tinggi dam kelembapan.

Cara terbaik untuk menyimpan perfume adalah di dalam kotak asalnya terutamanya jika ianya jarang digunakan. Apabila disimpan di luar kotak, kualiti perfume akan sedikit terjejas kerana terdedah pada cahaya. Jangan simpan di dalam bilik air. Tempat yang terbaik bagi menyimpan perfume adalah di dalam almari berlaci. Tutup botol perfume dengan ketat supaya baunya kekal.


No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah tinggalkan komen dan jejak anda..